چاپ        ارسال به دوست

خلاصه درس خارج فقه نظام سیاسی اسلام

شنبه 1391/09/18

گفته شد که مقصود از مشروعیت قدرست سیاسی در قلمرو عقل عملی ، به معنای حسن و قبح است که میتوان از آن ضرورت اخلاقی تعبیر کرد.حال این پرسش مطرح می شود که آیا چنین "ضرورت اخلاقی" و "باید" مقدم بر انسان و اراده اوست یا آن که متفرع بر اراده انسان و تابع اراده انسان است؟

پاسخ این است که چنین ضرورتی مقدم بر انسان و اراده اوست ، زیرا در صورتی که ضرورت اخلاقی تابع اراده انسانها باشد ، اساس و بنیاد اخلاق از میان خواهد رفت. مستکبران بر اساس این مبنا ظلم و جور می کنند که پسندیده و ناپسندیده ای ورای اراده ای ما وجود ندارد و آنچه انجام میدهیم حسن است و حتی ممکن است مستکبران اتفاق نظر افراد را بر حسن بودن اعمال زشت خود ایجاد کنند. در عصر جدید ، حاکمین سکولاریسم بر جوامع بشری ، اعمال ظالمانه ای مانند بمباران اتمی و کشتار مردم بی گناه را توجیه می کند و آنهارا حسن مطلوب جلوه می دهد .تامل در تجربه تاریخی بشر و رفتار ظالمانه افراد ، انسان را به این حقیقت رهنمون می شود که باید ها و نبایدهای اخلاقی نمی تواند مابعدالانسانی باشد. اما این که آیا عقل انسانی توان درک همه موارد باید و نبایدهای فرا انسانی را دارد؟ خواهیم گفت که چنین نیازی ما را به ضرورت وجود یک معیار کامل وجودی که عین عدالت است ، می رساند و آن وجود ، ذات اقدس حق متعال است.

 فايل صوتي كامل روز شنبه(1391/09/18) را میتوانید از اینجا دانلود نمایید.


١٤:١٥ - شنبه ١٨ آذر ١٣٩١    /    شماره : ٦٤    /    تعداد نمایش : ٤٨٢٧


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





آموزش

سامانه آموزش

پژوهش

سامانه پژوهش

کتابخانه

کتابخانه دیجیتال

نشریه

فصلنامه حکومت اسلامی