چاپ        ارسال به دوست

خلاصه درس خارج فقه نظام سیاسی اسلام

یکشنبه 1391/09/19

در پاسخ به این پرسش که آیا عقل عموم افراد قادر به درک بایدها و نبایدها هست؟ باید گفت که عقل مشترک میان عموم افراد تنها می تواند موارد معدودی از بایدها و نبایدها را تشخیص دهد و اغلب موارد آن که در سرنوشت انسان هم تاثیرگذار است ، برای عموم افراد قابل درک و شناخت نیست ، و وجود اختلاف میان عقلا از همین امر بر میخیزد. متفکران غربی به جای آنکه عدم اتفاق نظر عقلا در این زمینه را شاهدی بر لزوم وجود یک عقل فوق انسانی و مقدم بر انسان قلمداد کنند ، آنها رابهانه ای برای رسمیت بخشیدن به نسبی گرایی قرارداده اند و اصل  در اخلاق را بر نسبی گرایی قرارداده اند.عقل مشترک انسانها برای ارزش های اخلاقی به سه اصل نیاز دارد:

الف: ادراک کامل بایدها و نبایدها

ب: خطاناپذیر بودن ادراکات عقل

ج:واضح و روشن بودن ادراکات عقل

در حالی که ادراکات عقل مشترک افراد نه قادر است همه موارد باید ونباید را شامل گردد ، و نه در همان قلمرو محدود ادراکی خالی از خطاست و نه در موارد غیر خطا بدون ابهام است .از این رو برای دست یابی به ادراک فراگیر نسبت به همه بایدها و نبایدها ، ادراکی که فارغ از هرگونه خطا و ابهام باشد، وجود عقل فوق بشری لازم است ، که در اندیشه اسلامی ، همان وجود حق تعالی است. در آیات قرآن کریم هم مرجع حل اختلافات بشر ، حاکم خدا دانسته شده است.

 فايل صوتي كامل روز یکشنبه(1391/09/19) را میتوانید از اینجا دانلود نمایید.


١٢:٤٨ - يکشنبه ١٩ آذر ١٣٩١    /    شماره : ٦٥    /    تعداد نمایش : ٤٦٣٧


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





آموزش

سامانه آموزش

پژوهش

سامانه پژوهش

کتابخانه

کتابخانه دیجیتال

نشریه

فصلنامه حکومت اسلامی