مطلب دیگر در بحث مشروعیت آن است که صرف آگاهی از حسن عدل و قبح ظلم کافی نیست تا عدل در جامعه محقق گردد. زیرا ممکن است فرد به رغم علم به موارد حسن و قبح و آگاهی از جیستی عدل ، در عمل بر خلاف علم خود عمل کند. از این رو لازم است متولی عدل و اجرای آن ، در عمل و اجرای آن عدل ، عصمت و مصونیت داشته باشد. از این رو یکی از شرایط ولی فقیه ، عادل بودن است.
حال اگر کسی ادعا کند که هیچ گونه نیازی به مشروعیت پیشینی و ماقبل اراده انسان وجود ندارد.خواهیم گفت که این سخن به دو دلیل باطل است:
اولا این ادعا مستلزم بی نیازی از اخلاق و مشروع شمردن هر گونه عمل ظالمانه است.
ثانیا هر گونه مصلحت و منفعت و حتی لذت تنها در پرتو عدالت و مشروعیتبهتر تامین می گردد تا در سایه ظلم و عدم مشروعیت.
بر اساس این مطالب ،آنچه منشا مشروعیت است باید دارای مشروعیت ذاتی ، علم کامل به عدالت و مشروعیت و در درک و عمل به موارد عدالت و مشروعیت ، عصمت داشته باشد.
فايل صوتي كامل روز سه شنبه(1391/09/21) را میتوانید از اینجا دانلود نمایید.