مطلب چهارم درباره مشروعیت به ارکان مشروعیت مربوط می شود.قدرت سیاسی دارای سه رکن است و قدرت سیاسی باید در هر سه رکن مشروع باشد .
اول - اراده :حاکم و قدرت سیاسی باید دارای اراده باشد و این اراده باید مشروع باشد. یعنی اراده خلاف نکند.
دوم - الزام :حاکم و قدرت سیاسی باید دارای توانایی الزام و وادار ساختن دیگران به عمل بر طبق اراده اوباشد. دراعمال الزام هم قدرت سیاسی باید مشروع باشد.
سوم - عقاب بر مخالفت:عنصر سوم قدرت سیاسی توانایی عقاب در صورت عدم تبعیت از اراده اوست. در این رکن هم قدرت سیاسی باید مشروع باشد.
درباره اصل اراده حاکم و قدرت سیاسی ، مشروعیت به آن است که هر حاکم بالعرض در نهایت به حاکم بالذات برگردد و صرف اینکه شخصی زمینه برای اراده و قدرت سیاسی داشته باشد، دلیل بر مشروعیت او نیست. حتی اگر قدرت سیاسی را بر عهده گیرد و احکام عادلانه صادر کند ، حاکمیت او نامشروع است و حکم او هم طاغوت خواهد بود. از این رو حاکم در فقه امامیه باید بر اساس نصب انجام گیرد. درباره عنصر و رکن سوم هم تعابیر ((یعذب من یشاء)) در ذیل بسیاری از آیات ناظر به حاکمیت گواه آن است که حق عقاب و مجازات متخلفین ، رکن حاکمیت و قدرت سیاسی است و خداوند چنین حق و مشروعیتی را واجد است.
فايل صوتي كامل روز شنبه(1391/09/25) را میتوانید از اینجا دانلود نمایید.