چاپ        ارسال به دوست

خلاصه درس خارج فقه نظام سیاسی اسلام

یکشنبه 1391/10/10

ممکن است این اشکال مطرح گرددکه اگر اعمال زور برای برپایی حکومت و قدرت سیاسی عادلانه ، مشروع نیست ، مفهوم «جهاد ابتدایی» چگونه توجیه خواهد شد؟ در پاسخ می گوییم که در جهاد ابتدایی ، حاکم اسلامی نخست اقامه حجت می کند و بعد از اتمام حجت ، خواه نا خواه عموم مردم با شنیدن سخن حق ، تسلیم آن خواهند شد. ولی در این میان حاکمان جور مانع از ابلاغ حجت می شوند و غایت جهاد ابتدایی مبارزه با حاکمان جور و از میان برداشتن آنهاست تا زمینه برای ابلاغ حجت فراهم گردد.

بر اساس آموزه های قرآنی در صورتی که حکومت و قدرت سیاسی بر اساس اعمال زور شکل گرفته باشد ، نمی توان نسبت به رفتار اجتماعی برخاسته از آن داوری اخلاقی کرد و رفتار آنان را به «خوب» یا «بد» متصف ساخت.

در آیه هشتم سوره شوری تأکید شده است که اختلاف و تفاوت در رفتار جمعی ابزاری برای «ابتلاء» و «آزمایش» است و الا خداوند قادر خواهد بود که همه مردم را «امت واحده» قرار دهد و همین «ابتلاء» است که موجبات ثواب یا عقاب را فراهم می سازد.

آنچه تاکنون بیان شد وجوه عقلانی منشأ قدرت سیاسی در حوزه تبیین دستوری بود ، مراجعه به آیات و روایات نیز همین وجوه را تأکید می کند.

فايل صوتي كامل روز یکشنبه (1391/10/10) را میتوانید از اینجا دانلود نمایید


١٠:٤٦ - يکشنبه ١٠ دی ١٣٩١    /    شماره : ٧٦    /    تعداد نمایش : ٤٢٢٦


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





آموزش

سامانه آموزش

پژوهش

سامانه پژوهش

کتابخانه

کتابخانه دیجیتال

نشریه

فصلنامه حکومت اسلامی