|33|
نكته پنجم: فهرست نظريههاى گوناگون در مسأله
درباره منصب امامت جمعه، بنابر آن چه گذشت، با سه ديدگاه كلى فقهى روبهروييم:
ديدگاه اول: منصب خاص معصوم بودن امامت جمعه.
ديدگاه دوم: منصب خاص معصوم يا فقيه جامع الشرائط بودن امامت جمعه.
ديدگاه سوم: منصب نبودن امامت جمعه.
اين سه ديدگاه، مبانى كلى است كه از درون هر يك، تفصيلها و نظريههاى جزئىترى
نيز ممكن است تراوش كند. البته اين سه ديدگاه، بنابر فقه اهل بيت(ع) تنظيم شده است.
بنابر مبانى فقهى اهل سنت، ديدگاه اول و دوم در هم ادغام مىشوند.
در فقه اهل سنت، دو ديدگاه كلى مطرح است: برخى نماز جمعه را منصب حكومت و
سلطانى مىدانند. سلطان و امام مسلمانان، هر كس باشد، تفاوتى ندارد؛ زيرا از نظر آنان
امامت، مشروط به عصمت نيست. برخى نيز آن را منصب نمىدانند.
اكنون پس از بيان محل نزاع و نكات اساسى بحث و نظريههاى مختلف در مسأله و پيش
از بررسى مستندات هر نظريه، لازم است نگاهى اجمالى به اقوال فقهاى غير مذهب فقهى
اهل بيت(ع) اعم از اهل سنت و غير اهل سنت افكنده شود و آن گاه، به بررسى ادله
مسألهبپردازيم.