فهرست تفصيلى |
شماره صفحه |
پيش گفتار |
- |
مقدمه |
- |
فصل اوّل: دين و دولت |
- |
پيشگفتار |
27 |
دولت و ايدئولوژى |
27 |
نياز بهمكتب و ايدئولوژى، در دولت و سياست |
31 |
1. نياز به ايدئولوژىِ دينى |
- |
ديدگاه اوّل: شريعت، قانون نظم اجتماعى |
37 |
نقد و بررسى |
37 |
ديدگاه دوم: شريعت، قانون تهذيب نفس |
38 |
نقد و بررسى |
39 |
ديدگاه سوم: شريعت، قانون كمال حقيقى انسان |
43 |
2. متفكران اسلامى و همبستگى دين و دولت |
- |
1- فارابى |
47 |
2- ابن سينا |
49 |
3- غزالى |
50 |
4- خواجه نصيرالدين طوسى |
52 |
5- صدرالمتالّهين |
55 |
نتيجه |
56 |
3. تفكيك دين از دولت در غرب |
- |
برداشتهاى ناروا از مسيحيّت |
59 |
الف) تعارض بين دنيا و آخرت |
60 |
ب) احكام مسخ شده |
61 |
ج) عدم ارائه نظام مطلوب |
62 |
د) نفى حقوق اجتماعى |
63 |
عملكرد ارباب كليسا |
65 |
عوامل ديگر |
68 |
4. حكومت دينى و ابهامات |
- |
1- حكومت دينى و تجدّد |
71 |
نقد و بررسى |
73 |
مرزهاى تجدّد و ثبات |
73 |
اسلام و سازگارىِ جاودانگى و دگرگونى |
76 |
1. عقل، از منابع احكام |
79 |
2. قوانين ثابت و متغيّر |
81 |
3. اجتهاد |
83 |
4. اختيارات حاكم اسلامى |
85 |
2- حكومت دينى و استبداد |
- |
اسلام و گرايشهاى اجتماعى |
93 |
اسلام و ارزشهاى انسانى |
95 |
اسلام و آرمانهاى بشرى |
96 |
اقليّتها در دولت اسلامى |
98 |
پيمانهاى متقابل |
99 |
3- حكومت دينى و دموكراسى |
- |
1. دموكراسى چگونه تعريف مىشود؟ |
101 |
2. آيا دموكراسى معيار داورى است؟ |
103 |
3. عناصر اصلىِ دموكراسى |
109 |
4. دموكراسى و اصول تغييرناپذير دينى |
116 |
انديشه تفكيك دين و دولت در ميان مسلمانان |
- |
آغاز جدايى |
120 |
بانيان انديشه تفكيك |
122 |
الف) استبداد داخلى |
122 |
ب) استعمار خارجى |
123 |
ج) جريان روشنفكرى |
126 |
بررسى علل و انگيزههاى انديشه تفكيك |
127 |
تفكيك زمينهساز ترقى يا انحطاط؟ |
133 |
تقدس حكّام |
139 |
انگيزههاى روانى انديشه تفكيك |
142 |
فصل دوم: اسلام و حكومت(1) |
- |
ضرورت حكومت |
147 |
فرقههاى اسلامى و ضرورت حكومت |
149 |
اسلام و ارزش و اعتبار حكومت |
151 |
حكومت و تحقق آرمانهاى اسلامى |
152 |
حكومت و پاسدارى از دين |
155 |
جايگاه دولت در قوانين اسلامى |
158 |
گروه اوّل قوانين اسلامى |
159 |
گروه دوم قوانين اسلامى |
162 |
گروه سوم قوانين اسلامى |
165 |
گروه چهارم قوانين اسلامى |
167 |
گروه پنجم قوانين اسلامى |
169 |
گروه ششم قوانين اسلامى |
172 |
جايگاه دولت، در نظام عبادىِ اسلام |
- |
نقش دولت اسلامى در برنامههاى عبادى |
179 |
1. وحدت، هماهنگى و انسجام |
179 |
2. حفظ و احيا |
180 |
3. اجرا |
181 |
4. تعقيب و كيفر متخلّفان |
184 |
نگاه مجدّد |
184 |
فصل سوم: اسلام و حكومت(2) |
- |
پيامبر و دولت اسلامى |
191 |
پيامبر اسلام، موسس دولت اسلامى |
192 |
زعامت سياسى امّت اسلامى |
198 |
1- نصب حاكمان و فرمانروايان |
198 |
2- صدور و ابلاغ بخشنامههاى دولتى براى فرمانروايان |
200 |
3- عقد پيمانهاى سياسى |
202 |
4- انتخاب نمايندگان سياسى، اجتماعى |
203 |
5- اعزام ماموران اطلاعات و تحقيقات |
205 |
6- سركوب فتنهگران |
206 |
رياست قضايى |
207 |
1- قضاوت و داورى |
207 |
2- نصب و اعزام قضات |
207 |
3- زندانى كردن متّهم و مجرم |
208 |
4- اجراى حدود |
208 |
5- حكم به حجر، و تصرف در اموال محجور |
208 |
6- مسئوليت پرداخت دين |
209 |
هدايت، تنظيم و كنترل اقتصاد |
209 |
1- تشكيلات گردآورىِ زكات |
210 |
2- واگذارىِ منابع طبيعى |
211 |
3- قراردادهاى اقتصادى |
212 |
4- كنترل بازار و تجارت |
213 |
نتيجه |
216 |
دولت نبوى از ديدگاه قرآن |
- |
بررسىِ نظريه تفكيك رهبرىِ دينى و دنيوى در سيره نبوى |
217 |
1- قرآن و رهبرىِ سياسى پيامبر |
218 |
2- قرآن و مسئوليتهاى اجتماعىِ پيامبر |
222 |
3- قرآن و اموال پيامبر |
228 |
1. خمس |
228 |
2. انفال |
229 |
3. فىء |
230 |
4. قرآن و مسئوليت مسلمانان در برابر پيامبر |
233 |
لزوم اطاعت از پيامبر |
235 |
لزوم ارائه اطلاعات و گزارشات به پيامبر |
237 |
لزوم استيذان از پيامبر |
239 |
فصل چهارم: رئيس دولت اسلامى |
- |
شرايط رئيس دولت اسلامى |
245 |
مبانىِ شرايط رهبرى |
246 |
1- وحدت رهبرىِ دينى و دنيوى |
246 |
2- امانتدارى و حكومت |
248 |
3- حاكميت قانون |
252 |
4- فلسفه اجتماعىِ رهبرى |
257 |
الف) نمودِ رهبرى |
260 |
ب) اصالت رهبرى |
261 |
شرايط رهبرى در نظامهاى سياسى |
- |
شرايط و صفات رهبر |
266 |
شرايط عام رهبرى |
266 |
رشد |
268 |
حُسن ولايت |
270 |
قوّت |
270 |
تعبيرات ديگر |
272 |
ديدگاه متفكران اسلامى |
273 |
شرايط رهبرىِ مكتبى |
275 |
افلاطون و رهبرىِ فيلسوفان |
276 |
ماكياولى و تلوّن پذيرىِ رهبرى |
276 |
فارابى و فضايل انسانىِ رهبر |
278 |
ماركس و خصلتهاى طبقاتىِ رهبر |
279 |
ويژگىهاى رهبر جامعه اسلامى |
- |
الف) صلاحيت علمى |
281 |
1- فقاهت |
281 |
نصوص تعيين ولايت |
283 |
قدر متيقّن |
286 |
ادلّه شرايط رهبرى |
289 |
شرط اجتهاد از ديدگاه دانشمندان اهل سنت |
291 |
حكمتها و ضرورتهاى شرط فقاهت |
294 |
1. حاكميّت مكتب |
295 |
2. رهبرىِ دينى و سياسى |
295 |
3. اقتدار رهبرى |
295 |
4. انطباق قوانين و مقتضيات |
296 |
5. پشتوانه احكام ولايى |
297 |
6. مشروعيّت اقدامات اجتماعى |
298 |
2- اعلميّت |
- |
نگاه فقهى |
300 |
الف) مبناى اوّل: نصوص تعيين حاكم |
301 |
ب) مبناى دوم، قدر متيقّن |
306 |
ج) مبناى سوم، ادله خاص |
307 |
تحليل و بررسى |
309 |
نگاه كلامى |
314 |
بررسى چند مسئله |
321 |
1. نياز بهاعلميت در امور حسبيّه |
321 |
نقد و بررسى |
322 |
2. تفسير اعلميّت |
325 |
3. صلاحيت علمى، شرط لازم، نه كافى |
330 |
3. صلاحيت اخلاقى |
- |
شرط عدالت در متون اسلامى |
337 |
حكمت و ضرورت شرط عدالت |
338 |
1. تقوا و پويايىِ اجتماعى |
339 |
2. تقوا و كنترل قدرت |
340 |
3. تقوا و صيانت قانون |
344 |
4. تقوا و رسالت پيشتازى |
345 |
5. تقوا و قدرت مقاومت |
348 |
6. تقوا و روحيه همدردى |
350 |
7. تقوا و اخلاق رهبرى |
352 |
آيا عدالت كافى است؟ (نگاه فقهى) |
354 |
فصل پنجم: خاستگاه دولت اسلامى |
- |
خاستگاه دولت اسلامى |
363 |
الف) ديدگاه تاريخى |
363 |
ب) ديدگاه حقوقى |
364 |
سابقه تاريخىِ موضوع در ميان مسلمانان |
- |
الف) وجوب شرعىِ انتخاب |
365 |
ب) وجوب عقلىِ انتخاب |
366 |
حاكميت الهى و ربوبيّت تشريعى |
367 |
تفسير كلامى |
370 |
ثمرات توحيد، در مسئله حاكميت |
371 |
اصل اول |
371 |
اصل دوم |
375 |
اصل سوم |
377 |
اصل چهارم |
378 |
حاكميّت الهى از دو ديدگاه |
- |
ويژگىهاى حاكميت الهى |
382 |
1. تفكيك مُلك تكوينى و تشريعى |
382 |
2. حكومت تشريعى، ملاك مشروعيّت |
383 |
3. حاكميت تشريعى در دو قلمرو قانونگذارى و اجرا |
383 |
4. حاكميت الهى و ميدان ارائه نظرات |
384 |
5. حاكميّت الهى و شايسته سالارى |
384 |
6. حاكميت الهى و محدوديّت قدرت حاكم |
385 |
7. حاكميت الهى و اعتبار حقوق اجتماعى |
385 |
ضرورت نصب در محدوده خاص |
387 |
ضرورت نصب در بحرانهاى فرهنگى - اجتماعى |
387 |
ضرورت نصب در پيشوايان معصوم(ع) |
389 |
ضرورت نصب در امامت عظمى |
390 |
امامت، عهد الهى |
393 |
حاكميّت الهى و دليل لطف |
- |
حاكميت الهى در دو دوران حضور و غيبت معصوم |
405 |
نصب در دوران حضور پيشواى معصوم |
405 |
نقش بيعت در رهبرىِ سياسىِ پيامبر(ص) |
405 |
1. توشيح |
410 |
2. بيعت يا وكالت؟ |
412 |
اوّل: بيعت و التزام |
412 |
دوم: بيعت و اطاعت |
414 |
سوم: بيعت و انتخاب |
415 |
چهارم: بيعت و ولايت |
417 |
پنجم: بيعت و اكثريت |
419 |
جمعبندى |
420 |
نصب در دوران غيبت |
- |
در عرصه دليل |
427 |
نصب يا انتخاب در نگاه عقل |
430 |
انتخاب و برهان عقلى |
431 |
استدلال نخست: |
431 |
استدلال دوم: |
434 |
انتخاب و توجيه عقلايى |
439 |
نصب و برهان عقلى |
443 |
نصب يا انتخاب در نگاه نصوص دينى |
- |
نصب، به استناد مقبوله عمربن حنظله |
446 |
الف) سند مقبوله |
446 |
پاسخ اوّل |
446 |
پاسخ دوم |
448 |
پاسخ سوم |
448 |
ب) دلالت مقبوله |
452 |
1- گستره سوال |
453 |
2- گستره پاسخ |
454 |
برداشت كلى از مقبوله عمربن حنظله |
459 |
تفسير نصب |
- |
1- ضرورت عقلىِ اذن الهى |
461 |
2- جواز تصدىِ قدر متيقن |
462 |
3- بيان حكم شرعى |
463 |
4- نيابت از امام |
465 |
5- نصب خاص |
466 |
تبيين دامنه نصب |
468 |
پاسخ اوّل |
470 |
پاسخ دوم |
471 |
پاسخ سوم |
471 |
انتخاب براساس روايات |
- |
نظريه انتخاب، ويژگىها و محدوديتها |
482 |
انتخاب از زاويهاى ديگر |
488 |
فرض اوّل: نصب پس از انتخاب |
489 |
فرض دوم: انتخاب پس از نصب |
491 |
فصل ششم: اختياراتِ دولت اسلامى |
- |
مبانىِ اختيارات دولت اسلامى |
497 |
1. نگرش عقلانى |
497 |
اختيارات، بر مبناى اهداف و وظايف دولت |
497 |
1- انجام امور ضرورى جامعه كه هيچ فرد يا گروه خاصى، تعهدى براى انجام آن ندارد |
501 |
2- هماهنگسازى و جهتدهىِ فعاليتهاى اقتصادى |
501 |
3- نظم و امنيت |
502 |
4. دفاع و مقاومت |
502 |
2. نگرش شرعى |
506 |
الف) اختيارات، بر مبناى حاكميت بخشيدن به شريعت |
506 |
ب) اختيارات، برمبناى نيابت از امامان معصوم(ع) |
512 |
1- بررسىِ سند توقيع |
514 |
2- بررسى متن توقيع |
517 |
نيابت عامه، در فقه شيعه |
- |
روند نيابت عامه در فقه |
526 |
الف) ولايت مستقل |
540 |
ب) ولايت غيرمستقل |
540 |
نگاهى دوباره به زواياى نيابت از ديد فقها |
- |
1- گستره ادله نيابت |
544 |
2- اتفاق بر نيابت عامه |
546 |
3- عوامل قبض و بسط در انديشه نيابت عامه |
549 |
الف) دامنه اختيارات ولىّ معصوم |
550 |
ب) امور شخصىِ ولىّ معصوم |
551 |
ج) تخصيص نيابت |
552 |
د) تشخيص موضوع |
553 |
4- نيابت عامه و نسبتهاى ناروا |
556 |
5- نيابت در دو تفكر شيعه و اهل سنت |
558 |
فقيهان و كاربرد ولايت |
560 |
دولت اسلامى و ولايت مطلقه |
- |
ولايت مطلقه نبوى |
573 |
ولايت مطلقه در ادبيات عرفانى |
573 |
اَبعاد ولايت مطلقه نبوى |
579 |
تصرف تكوينى |
580 |
تصرف تشريعى |
583 |
تصرف حكومتى |
590 |
ولايت مطلقه فقيه |
- |
دو اصطلاح |
597 |
ولايت مطلقه در فقه |
598 |
گستره ولايت مطلقه |
601 |
الف) ديدگاه شيخ انصارى |
601 |
نقد و بررسى |
602 |
ب) ديدگاه علامه طباطبائى و شهيد سيد محمد باقر صدر |
603 |
نقد و بررسى |
607 |
سوال اوّل |
607 |
سوال دوم |
610 |
سوال سوم |
611 |
اصول و مبانىِ ولايت مطلقه |
- |
تاريخچه و سير تبيين ولايت مطلقه در نهضت اسلامى |
615 |
1- حكومت از احكام اوليّه |
624 |
2- حكومت، اهمّ احكام الهى |
628 |
3- تقدم حكومت بر همه احكام |
634 |
4- حكم حكومتى، از احكام اوليّه |
639 |
نتيجه |
645 |
حدود ولايت مطلقه |
- |
حدود سلبىِ ولايت |
651 |
1- ولايت و نفى جانبدارى از منافع شخصىِ ولىّ |
652 |
2- ولايت و نفى تصرّفات خودسرانه |
654 |
3- ولايت و نفى دخالت در امور شخصى |
656 |
4- ولايت و نفىِ قانون گريزى |
658 |
5- ولايت و نفىِ روح فردگرايى |
663 |
6- ولايت و نفىِ پيمانشكنى |
666 |
آيات |
- |
روايات |
- |
اشعار |
- |
منابع و ماخذ |
- |
شناسنامه |
- |