كارخانه ابداعاند، از اين دو حالت برى، و
لمحاله به نافذ الامرى مبسوط اليد در مقام
رعيتى وفرمان برى مىباشند وايشان را در آن
ميانه تقصيرى نيست كه پامال جنودمحن
[5]و
غارت زده سپاه فتن
[6] شوند. قطع نظر از آن،
شغل فرماندهى به مصداق «تعز من تشاء و
تذل من تشاء» به امرپادشاه ازل منوط(است)
و تغيير و تبديل كار جهانيان به مفاد «تؤتى
الملك من تشاء و تنزع الملك ممن تشاء» به
مشيت سلطان لم يزل موقوف و مربوط
(مىباشد) و جان سكندرشان مؤيد من عند
الله و مشيد به جند اللهاند. و اين معنى هم
بديهى است كه بعد از آن كه دو صاحب دولت
به يكديگر مسلط شوند ناموس بزرگى را
صيانت و يكديگر را اعانت خواهند كرد. اما
عجزه و رعاع الناس از رهگذر عدم مكنت،
در ميانه پاىمال لشگر حوادث مىگردند به
نهجى كه اين خادم علوم دينيه بعض مراتب را
به حضرت شاخانى القا و ايشان نيز به سمع
مبارك اصغا
[7] فرمودند.
بايد آن حضرات عاليات نيز از راه
ديندارى و غمخوارى مخلوقات حضرت
بارى، مراتبى كه بايد به عالىجاه مشاراليه و
باقى پاشايان با عز و شأن، حالى نموده، خود