مجازات و حد و تعزير و... و انفكاك ولايت كبرى از اين ولايت ممكن نيست. از سوى
ديگر در ديدگاه مسلمين صدر اسلام دخالت دين و وحى الهى در كليات امور حكومتى و
حتى در مسائل جزئى مربوط به سياست و جنگ روابوده است، از اين رو در موارد
متعددى كسانى كه با تاكتيكهاى جنگى پيامبر اكرم(ص) مخالف بودند براى اظهار نظر
در اين زمينهها قبلا سئوال مىكردند كه اين دستور و تاكتيك جنگى از جانب خداست يا از
جانب شخص پيامبر و بر اساس محاسبات عادى است.
«ابن اسحاق از حباب المنذر نقل مىكند كه گفت: يا رسول الله اريت هذا المنزل
امنزلا انزلكه الله ليس لنا ان تتقدمه و لانتاخر عنه ام هو الراي و الحرب و المكيدة،
قال: بل هو الراى و الحرب و المكيدة فقال: يا رسول الله فان هذا ليس بمنزل
فانهض بالناس حتى ناتي ادنى ماء من القوم منزلة ثم نغور ما ورائه من القلب ثم نبنى
عليه حوضا فنملوه ماء ثم نقاتل القوم فنشرب و لا يشربون فقال رسول الله: لقد اشرت بالراى»[80]
ادعاى اين كه حكومت حق ائمه اطهار عليهم السلام نبوده است و تنها در برههاى كه مردم به آنان
اقبال كرده رأى داده و بيعت نمودهاند اين حق را داشتند و ارائه تحليل انزوا جويانه نسبت به
سياست از ائمه اطهار(ع) مايه تأسف است. معلوم نيست كه نويسنده مدعى چنين نظراتى
آيات نازل شده در غدير خم را چگونه ترجمه و تفسير مىكند مراد از «بلغ ما انزل اليك»
[81] را چه مىداند و به نظر وى چه امر مهمى را پيامبر اكرم(ص) در واقعه تاريخى غدير خم اعلام
كرد كه عدم ابلاغ آن به منزله عدم ابلاغ رسالت است؟ چه مسئله مهمى بوده است كه خداوند
پيامبرش را تضمين مىدهد و با كلام «والله يعصمك من الناس» تفوق وى بر فتنههاى
احتمالى را گوشزد مىكند.
قبل از اين واقعه غدير، موارد متعددى كه پيامبر اكرم(ص) از هنگام نزول آيه «وانذر
عشيرتك الاقربين» تا هنگام رحلت و در بستر آخرين به وصايت و وزارت اميرالمومنين(ع)