صفحه اصلی|اخبار|درس خارج فقه نظام سیاسی اسلام|تماس با ما
منو اصلی
اوقات شرعی
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
عضویت
بايد بر نقاط قوت انقلاب و نظام تكيه و تأكيد كرد
بايد بر نقاط قوت انقلاب و نظام تكيه و تأكيد كرد تاریخ ثبت : 2012/02/06
طبقه بندي : ,35,
عنوان : بايد بر نقاط قوت انقلاب و نظام تكيه و تأكيد كرد
مولف : <#f:72/>
دریافت فایلpdf :

pdffileبرای دریافت فایل  PDF کلیک نمایید.

متن :

|17|

بايد بر نقاط قوت انقلاب و نظام تكيه و تأكيد كرد

 

"سخنان مقام معظم رهبري در ديدار اعضاي مجلس خبرگان رهبري"

 

اعضاي مجلس خبرگان رهبري در پايان پنجمين نشست خود كه طي روزهاي
24 تا 26 بهمن ماه سال جاري در تهران برگزار شد با مقام معظم رهبري ديدار كردند. كه
در تاريخ 27 بهمن انجام شد، پس از سخنان آيت الله مشكيني، رئيس مجلس خبرگان،
آيت الله اميني، نايب رئيس مجلس خبرگان گزارشي را از اين نشست سه روزه به
استحضار حضرت آيت الله خامنه اي رساند. آن گاه مقام معظم رهبري سخنان مبسوطي
ايراد فرمودند و از جمله برخي از نگرانيهاي اعضاي محترم خبرگان را كه در گزارش ياد
شده منعكس شده بود منتفي شمرده و ضمن تأكيد بر همه جانبه نگري، به نقاط قوّت
عملكرد انقلاب و نظام اسلامي اشاره كرده و آينده روشن و اميدوار كننده اي را ترسيم
كردند. آنچه مي خوانيد متن كامل سخنان معظم له مي باشد. بسم الله الرحمن الرحيم

 

خدمت آقايان محترم خوش آمد عرض مي كنم و اميدوارم كه خداوند متعال اين
تلاشهاي خالصانه اي كه در اين مجامع و از طرف حضرات محترم صورت مي گيرد،
مشمول قبول و رحمت خود قرار بدهد و به همه اجر عنايت كند. از بيانات آقايان
بهره مند شديم بخصوص نصايح بسيار گران قيمتي كه حضرت آقاي مشكيني بيان

 


|18|

فرمودند براي ما بسيار مغتنم و عزيز محسوب مي شود. اميدواريم كه خداوند ما را اهل
قرار بدهد تا بتوانيم از اين نصايح كافيه و وافيه استفاده كنيم. بنده هم در آغاز عرايضم
لازم مي دانم، هم اين ايام مباركه دهه فجر را به آقايان محترم تبريك عرض بكنم، و هم از
مردم عزيزمان به خاطر حركت عظيمي كه در روز بيست و دوم بهمن از خودشان نشان
دادند، تشكر كنم. اين راهپيمايي، در واقع شادابي انقلاب و حضور حقيقي مردم را ـ كه در
طول سالهاي متمادي گره گشاي بسياري از مشكلات بوده است - نشان داد و طمع كنندگان
را خاسر و ناكام كرد.

 

در مورد اين انقلاب عظيم، به نظر من بايد يك نكته همواره مورد توجه باشد، و آن
اين است كه اين انقلاب حرف نويي را در جهان بشريت مطرح كرد، سعي بر اين است كه
اين حرف تازه و نو را كه در دنياي امروز كاملاً بديع و جديد است، از صحنه خارج كنند و
ذهنهاي مردم، بخصوص جوانان را در همه عالم از اين مقوله منصرف نمايند. آن حرف
نو اين بود كه انقلاب عليه حكومتهاي مبتني بر ناپرهيزگاري و ظلم قيام كرد.

 

قرنهاي متمادي در همه جاي عالم ـ چه در ايران، چه در نقاط ديگر ـ ما شاهد بوديم
و امروز هم هستيم كه ملتها عادت كرده اند كه حكومتهاي ناپرهيزگار و حكومتهايي را كه
انواع و اقسام ظلم از آنها سر مي زند، مشروع بدانند و قبول كنند و تسليم آنها بشوند؛ چه
حكومتهاي موروثي كه هيچ مبناي اعتقادي و فكري ندارد و هيچ منطقي دنبال آنها
نيست؛ چه حكومتهاي مبتني بر كودتا و زورگويي و قدرت نماييهاي نامشروع كه آن هم
هيچ منطقي دنبالش نيست؛ چه حكومتهاي علي الظاهر مبتني بر اراده مردم كه اولاً
علي الباطن و في الحقيقه، مبتني بر آرا و ميل و خواست مردم نيست و ثانياً آنهايي هم كه
در آغاز ورودشان چنين خصوصيتي را دارند، از انواع و اقسام تجاوزها و ظلمها پرهيز
نمي كنند. شما به صحنه عالم در همين قرن نوزدهم و بيستم نگاه كنيد و ببينيد چه قدر ظلم
و استعمار و نسل كشي و شايع كردن انواع و اقسام فسادها، در ميان ملتهاي گوناگون به
چشم مي خورد، هميشه دست همين قدرتها پشت چنين كارهايي بوده است؛ همين
قدرتهايي كه در كشورهاي خودشان احياناً ممكن است، يك پوشش ظاهري موسوم به
دمكراسي هم داشته باشند؛ اما دمكراسي همه چيز نيست؛ در آن، عدل - كه اساس
حكومت صحيح است - وجود ندارد.

 


|19|

 

حكومت اسلامي و انقلاب اسلامي اين حرف نو را مطرح كرد كه حاكم و حكومت و
قدرت سياسي بايد مبتني بر پرهيزگاري، عدالت و حقيقت باشد؛ قانون اساسي بر اين مبنا
شكل گرفت؛ اين حادثه بسيار مهمي در عالم است؛ اين همان چيزي است كه سالهاي
متمادي، از زمان سيدجمال به اين طرف، روشنفكران و نوآوران ديني در باره آن حرف
مي زدند و آن را مي خواستند و آرزو مي كردند؛ و همين حرف زدن و چيزي نوشتن و
شعار دادن، خواب قدرتمندان عالم را برمي آشفت و آنها را عصباني و وادار به
عكس العمل مي كرد. شما ببينيد با روشنفكران اسلامي در همه مناطق اساسي اسلامي ـ
اعم از مصر و هند و ايران و عراق و جاهاي ديگر - در طول اين صد سال، صد و پنجاه سال
و دويست سال چه كردند.

 

استكبار و استعمار، هم به طور مستقيم و هم غير مستقيم، اعمال قدرت مي كردند.
كسي مثل مرحوم آيت الله كاشاني را خود ِانگليسيها گرفتند و از ايران تبعيد كردند؛ يعني
برايشان هيچ اهميتي نداشت كه در يك كشور ديگر اعمال قدرت كنند و يك نفر را
بگيرند و او را به نقطه اي تبعيد كنند و يا به زندان بفرستند؛ و همين طور در خيلي مناطق
ديگر. به طور غير مستقيم هم به وسيله ايادي و دست نشانده هاي خودشان ـ يعني
قدرتهاي محلي كه منافع آنها را تأمين مي كردند ـ اعمال قدرت مي كردند. اينها از
شعارهاي اسلامي، اين گونه مي ترسيدند. در حال حاضر اين شعارها به واقعيت تبديل
شده است؛ يعني به يك انقلاب تبديل گرديده كه بلافاصله پشت سر آن هم حكومت
اسلامي بر سر كار آمده است.

 

البته مثل خيلي از انقلابهاي ديگر، انتظار آنها اين بود كه اين انقلاب هم، اگرچه با
حول و قوه دين شروع شده است، اما اهل دين آن را كنار بگذارند و بروند؛ كما اينكه در
خيلي از نقاط عالم نيز همين اتفاق افتاد. خيلي از اين نهضتهاي آزادي بخش و مبارزات
ضد استعماري، به وسيله علما و اهل دين به وجود آمد؛ ليكن اهل دين بعد از آنكه يك
مقدار جلو رفتند، اندكي قبل از پيروزي يا پس از آن، كنار رفتند.

 

علل كنار رفتن آنها چه بود؟

 

انواع و اقسام عوامل وجود داشت.

 

گاهي ساده انديشي بود؛ گاهي از ميدان خارج شدن به زور بود؛ گاهي از ميدان خارج

 


|20|

شدن با تبليغات دشمن بود كه اينها را تمسخر مي كردند و مورد تهاجم قرار مي دادند،
گاهي با سرگرم كردن اينها به مسايل گوناگون بود؛ كه ما نمونه اش را در الجزاير و بعضي از
كشورهاي شمال آفريقا ديديم، كه حتي حكومت ديني هم در آنجا تشكيل شد ـ مثل
كشور تونس ـ اما بعد از اندك مدتي به خاطر اشتباهاتي كه مي شد، آن حكومتهاي ديني از
هم پاشيده و يك عده از افرادي كه خود آنها عامل استعمار در همان كشورها بودند، بر
سر كار آمدند. در هند هم همين طور شد؛ يعني رهبران مذهبي در وسط راه، كار را رها
كردند. در مصر هم، كم و بيش همين وضعيت پيش آمد؛ در عراق هم نظير اين وضعيت
اتفاق افتاد. اميدوار بودند كه در ايران هم اين گونه بشود؛ حتي يكي از همين كساني كه به
بركت انقلاب وارد ميدان شده بود، ولي پرورش يافته فكر غربي بود، در همان اوايل
انقلاب به امام توصيه كرد كه شما به قم برويد و مشغول كارهاي خودتان باشيد، ما هم در
اينجا مملكت را اداره مي كنيم! آنها اين اميد را داشتند، اما نشد؛ ديدند عزم راسخ و كوه
استواري پشت سر اين حركت وجود دارد؛ مردم هم رها نمي كنند و با معرفت و آگاهي
آمده اند؛ طبعاً انواع و اقسام توطئه ها شروع شد، كه تا امروز هم ادامه دارد. بنابراين، اين
حرف نو در دنيا رايج شد؛ اگرچه هجوم تبليغات هم از همه طرف شروع گرديد.

 

اين تبليغات فرنگي و اين تهاجم فرهنگي چيز جديدي نيست؛ آنچه كه جديد بود ـ
كه ما در اين چند سال بر روي آن تكيه كرديم ـ روشهاي نويي بود كه در داخل كشور
شروع شد و هنوز هم ادامه دارد. در دنيا تهاجم فرهنگي عليه انقلاب، از تهاجم سياسي و
اقتصادي سريعتر و همه گيرتر و همه جايي تر بود. انواع و اقسام كارها را كردند؛ چه قدر
عليه اسلام و انقلاب و مباني اسلامي و مباني شيعي، كه فكر مي كردند در پديد آمدن اين
انقلاب نقش داشته، فيلم ساختند ـ كه الان آن را به رايانه و اينترنت هم كشانده اند ـ و همه
كارهايي را كه مي توانستند، انجام دادند؛ براي آنكه جلوي اين سخن نو را ـ يعني اينكه
بايد قدرت سياسي در كشور در دست انسانهاي پرهيزگار و عادل باشد و شرط اين اقتدار
سياسي، پرهيزگاري و عدالت باشد ـ بگيرند. اين سخن نو چيزي است كه هر صاحب
قدرتي را در دنيا تكان مي دهد و هر دستگاهي را كه از قدرت، انتفاع مادي مي برد، دچار
وحشت مي كند؛ لذا همه جاي دنيا با اين فكر مخالفند.

 

چه كساني با اين فكر موافقند؟

 


|21|

 

انسانهاي مظلوم و محروم و طبقات مختلف مردم؛ كساني كه از رنج ظلمها و
ناپرهيزگاريها، مدت عمرشان را در انواع سختيها مي گذرانند. به طور طبيعي پشتوانه و
عقبه انقلاب اسلامي و حكومت اسلامي، توده هاي عظيم مردمند؛ در درجه اول در
كشورهاي اسلامي، و سپس در همه جاي دنيا، آن جايي كه اين حقيقت معلوم بشود در
خط مقدم دشمنان اين انقلاب و اين حكومت هم، قدرتمداران سياسي اي هستند كه
نمي توانند كارشان را بر اساس پرهيزگاري و عدالت پيش ببرند. اين حرف نويي است كه
انقلاب آورده؛ اين سخن نويي در دنياست؛ ما نبايد اين سخن نو را رها كنيم.

 

امروز ما تجربه هاي زيادي داريم، بيست و دو سال از پيروزي انقلاب گذشته است؛
نبايد هميشه از اين منظر نگاه بشود كه ما چون از مبدأ انقلاب دور شده ايم، پس انگيزه ها
و ايمانها در ما و مردم ضعيف شده است.

 

البته اين هم بايد به عنوان بخشي از مجموعه عوامل تأثيرگذار بر روي كل قضايا
مورد توجه قرار بگيرد؟ اما در كنار اين، مسايل بسيار مهم ديگري هم وجود دارد كه آنها
هم بايد مورد توجه قرار بگيرد. ما امروز تجربه هاي زيادي داريم؛ مديران خوبي داريم؛
جوانان خوبي داريم؛ صاحب فكرهاي خوبي داريم؛ طلاب و فضلاي جوان آماده به كار
در داخل ميدان داريم؛ نسل عظيم جوانان تشنه اسلام را داريم.

 

در باره جوانان بايد درست قضاوت كرد؛ نبايد فقط چهار نفر جواني را ديد كه فرضاً
تظاهر ضد ديني مي كنند؛ گو اينكه تظاهر ضد ديني هم همه جا به معناي بي ديني و
بي ايماني نيست. بالاخره فلته است و پيش مي آيد؛ در موارد زيادي لمم است.

 

وقتي يك ميدان ديني پيش بيايد، اگر شما همين جوانان را مورد ملاحظه قرار
بدهيد، مي بينيد كه به خاطر مظاهر ديني، سينه چاك مي كند و به سمت اصالتهاي ديني
مي رود؛ اينها واقعيت است؛ خيالات نيست. ما نبايد آن نقطه منفي را در كنار نقطه مثبت
نهاده، محاسبه كنيم. نه اينكه ما نقطه منفي را انكار مي كنيم؛ نه، نقاط مثبت فراوان است.
امروز جوانهاي فراواني در اين كشور هستند كه بدون اينكه من و شما بدانيم و از آنها
خواسته باشيم، بدون اينكه يك ريال كمك مالي به آنها بكنيم و يا يك آفرين به آنها
بگوييم در گوشه و كنار ـ در مساجد، در پايگاههاي مقاومت، در مجموعه دانشگاههاي
كشور، در دانشگاههاي تهران، در بخشهاي مختلف كارگري و غيره ... دارند تلاش ديني

 


|22|

مي كنند و از همان معنويتي كه وجود دارد، الهام مي گيرند.

 

عزيزان! حضرات محترم! ما به هر حال در انقلاب و در نظام جمهوري اسلامي نقاط
قوت و ضعفي داريم؛ بايد اين نقاط قوت را تقويت و آن نقاط ضعف را بتدريج كم كنيم.

 

مي توان فهرستي از نقاط قوت را در مقابل خود گذاشت و در كنارش هم نقاط ضعف
را چيد. غالباً هم روي اين مسايل، كار و فكر شده است؛ يعني چيزهايي نيست كه نشود
اينها را شناخت. ساز و كار حركت عالم و حركت جوامع، يك ساز و كار كاملاً پيچيده
است؛ يعني صرف اينكه ما مشكلات را بدانيم، دليل براين نيست كه اين مشكلات رفع
بشود؛ نه، همه ما انسان هستيم؛ انسان هم در حال يك مجاهدت دايمي است و به آن
احتياج دارد. هميشه بايد با شيطان نفس و با شيطان خارجي موجود كه راه خلاف را
ترويج مي كند، مبارزه كرد، يعني هميشه يك مبارزه، و يك مجاهدت دايمي و آگاهانه و
هوشيارانه لازم است. سعي كنيم كمتر اشتباه بشود. زمينه هاي پيشرفت خيلي زياد است.

 

يكي از نقاط قوتي كه بايد برروي آن زياد تكيه كرد، گسترش اسلام در همه
زمينه هاي زندگي است؛ اين مسأله خيلي مهمي است؛ همين چيزي كه در قانون اساسي ما
وجود دارد و امروز مبنا و قرار اصلي حكومت ماست ـ كه همه چيز از منبع اسلام
سرچشمه مي گيرد ـ اين را بايد تقويت كرد. البته تقويت اين نقطه قوت، با تبليغات و
گفتن و اصرار ورزيدن و مجاهدت كردن براي اينكه نتوانند آن را از بين ببرند يا
مخدوش كنند، تا حدود زيادي حاصل مي شود؛ اما مجاهدت فقط اين نيست؛ بايد در
ميدانهاي عظيم زندگي، نظرات و فتاواي اسلام از ميان آثار اسلامي گرفته بشود. ما
مجتهدان بزرگي داريم؛ فكرها و مغزهاي فعالي داريم؛ زمينه هاي خوبي براي اجتهاد
داريم؛ لذا در همه زمينه ها، اجتهاد بايد هرچه بيشتر فعال بشود.

 

ما امروز در بسياري از زمينه ها احتياج داريم كه وارد ميدان اجتهاد بشويم و حكم
آنها را از اسلام بگيريم. بايد علماي بزرگ، علماي حوزه ها، اعضاي مجلس خبرگان و
دبيرخانه خبرگان در زمينه هاي مربوط به خودش، به صورت دقيق و كاملاً عالمانه و فني
اين كارها را بكنند تا كار دست نااهل نيفتد. اگر شما در همه زمينه ها، آن فكر ناب اسلامي
را از منابع صحيح استخراج بكنيد و در معرض افكار مردم، جويندگان، خواهندگان و
بخصوص جوانان قرار بدهيد، فلان آدمي كه نه خبرويتي دارد، نه آگاهي يي دارد، نه

 


|23|

خودش در باطن خودش ادعايي دارد، ديگر در نمي آيد يك كلمه حرفي بزند تا افراد
مغرض برايش كف بزنند و او هم به ريش بگيرد كه بله، ما هم در اين زمينه حرفي زده ايم،
و از اين طريق مسأله درست بشود!

 

ما نقاط قوت فراواني داريم؛ يكي ديگر از نقاط قوت ما همين ايمان همراه با
عواطف مردم است. ايمان مردم، ايمان عميقي است. البته اين مخصوص ملت ما نيست ؛
شما اگر به كشورهاي مسلمان شوروي سابق نگاه كنيد، مي بينيد بعد از هشتاد سال كه در
اين كشورها دايماً عليه مذهب كار شد، وقتي اينها از زير بار حكومت كمونيستي
شوروي خارج شدند، به طور طبيعي همه به طرف اسلام گرايش پيدا كردند. البته اينكه
بعداً داعيان و مبلغان اسلام بتوانند كار كنند، نتوانند كار كنند، چگونه كار كنند و يا با چه
عمقي كار كنند، مسأله بعدي است. بنا براين ايمان مردم، ايماني نيست كه با اين چيزها از
بين برود.

 

در كشور خود ما سالهاي متمادي عليه ايمان مذهبي با دو شيوه متنوع مبارزه كردند؛
يك شيوه، شيوه رضاخاني، با قلدري و زور و سرنيزه؛ و يك شيوه، شيوه مدرن فرهنگي
دوره محمدرضا شاهي، انواع و اقسام روشها را به كار بردند؛ براي اينكه مردم را از دين
منصرف كنند؛ اما شما ببينيد بعد از گذشت پنجاه سال از حكومت ظالمانه آنها، آن
حركت عظيم اسلامي اتفاق افتاد؛ ايمان مردم اين گونه عمل مي كند؛ ما بايد روي ايمان
مردم اين طورحساب كنيم؛ اين يكي از نقاط قوت ماست. اين ايمان هرچه آگاهانه تر
بشود و هرچه با مشاهده رفتار و گفتار و عمل ما پايه اش محكمتر بشود، براي اين انقلاب
پشتوانه بهتري خواهد بود.

 

كمتر كشوري هم وجود دارد كه توانسته باشد ايمان را اين طور به صحنه بياورد.
شايد از اختصاصيات كشور ما اين باشد كه در اين جا ايمان با عواطف و عشق و شور و
هيجان همراه است؛ عواطف نسبت به اهل بيت و بزرگان دين. نتيجه ايمان همراه با
عواطف اين است كه مردم آن چنان محكم پايه هاي اين انقلاب و اين نظام را نگه داشتند
كه دستگاههاي خارجي با همه ثروت علمي شان نتوانستند كار زيادي بكنند؛ لذا به اين
خرده كاريها رو آوردند، كه شما بعضي از مظاهرش را هم مشاهده مي كنيد.

 

البته مقصود من از اين حرف اين نيست كه بخواهم نگراني كساني را از مسايل

 


|24|

فرهنگي كشور كاهش بدهم؛ نخير، من از همه شما نگرانترم، از زمان حيات مبارك امام
هم من هميشه نگران مسايل فرهنگي بوده ام، بنا براين لازم است نگراني باشد؛ اما علاج
نگراني مبارزه است؛ مبارزه در خور و شايسته، ورود در ميدان، فكر كردن ـ اين ميدان،
ميداني است كه بيش از همه ميدانها فكر در آن اهميت دارد ـ مطالعه كردن، كار خبره وار
انجام دادن، به موقع وارد ميدان شدن، دشمن را كاملاً شناختن و روشهاي او را سنجيدن.

 

امروز دشمن از همه روشها دارد استفاده مي كند. من ديروز در جمع جوانها مي گفتم
كه امروز صدها سايت اصلي و هزاران سايت فرعي در اينترنت وجود دارد كه هدف
عمده شان اين است كه تفكرات اسلامي و بخصوص تفكرات شيعي را مورد تهاجم قرار
بدهند. تهاجم هم تهاجم استدلالي نيست؛ از روشهاي تخريبي و از روشهاي روانشناسانه
و غيره استفاده مي كنند. همه اينها پاسخ دارد؛ پاسخهايش هم مشكل نيست؛ بايستي از
اين وسايل استفاده كرد. بايد از آنچه كه در اختيار داريم، حداكثر استفاده را بكنيم. ما نه از
صدا و سيمايمان، نه از مطبوعاتمان و نه از خيلي از منابر عظيم عمومي مان، آن چنان كه
بايد و شايد، استفاده نمي كنيم؛ بايد روز به روز نقاط ضعف را كم و نقاط قوت را زياد كرد؛
و اين ممكن است.

 

مسايل كشور ما دو نوع است؛ مسايل عام و هميشگي، و مسايل موسمي.

 

دشمن براي ضربه زدن به كشور و نظام اسلامي، هم از مسايل عام و هميشگي، و هم
از وسايل موسمي استفاده مي كند. دشمن در هر فصلي ملاحظه مي كند كه چه كار بايد كرد؛
مثلاً نزديك فصل انتخابات چه كار بايد كرد. البته دشمن كه مي گوييم، هميشه دستگاه
جاسوسي آمريكا نيست؛ گاهي سرنخ در دست آنهاست، اما بازيگران، كساني هستند كه
گاهي خودشان هم نمي فهمند بازي خورده اند و دارند با اشاره دست چه كسي حركت
مي كنند.

 

به نظر من آنچه كه امروز بيش از هر چيز مورد توجه آنهاست ـ تا قبل از انتخاباتي
كه چند ماه ديگر در پيش داريم ـ مسأله آفريدن التهاب سياسي است؛ مردم را از لحاظ
سياسي دچار التهاب كردن، نگران كردن، سرگرم مسايل كوچك كردن، به جان همديگر
انداختن جناحها، مسايل كوچك را بزرگ كردن؛ اين جزو برنامه هاست، مي خواهند
كاري كنند كه فضاي كشور، فضاي تب آلود بشود، مبارزه با اين برنامه، سعي در آرام

 


|25|

نگه داشتن فضاي عمومي و فضاي سياسي كشور است.

 

همه بايد در اين جهت حركت كنند، به هيچ يك از حركات و اظهاراتي كه به معناي
التهاب آفريني باشد، نبايد ميدان داده بشود؛ بخصوص مطبوعات بايد به اين نكته توجه
كنند.

 

دستگاههاي مختلف و قواي سه گانه بايد حيثيت و حدود قانوني هم را حفظ كنند و
همديگر را تضعيف نكنند؛ كه متأسفانه گاهي در گوشه و كنار چيزهايي در اين زمينه ديده
مي شود؛ البته به گمان زياد، ناشي از غفلت است؛ اما بايد توجه داشت كه اين غفلتها خيلي
از اوقات در اختيار و مورد استفاده دشمن قرار مي گيرد. اميدواريم كه خداوند متعال به
همه ما توفيق بدهد تا بتوانيم آنچه را كه وظيفه ماست و اين مسؤوليت سنگين بر دوش ما
مي گذارد، در وقت خود و به بهترين وجهي انجام بدهيم و ان شاء الله در پيشگاه سؤال الهي
در مقابل اولياي بزرگ الهي رو سفيد باشيم و همه شما و ما و همه مسؤولان و همه مردم
عزيز ايران مشمول ادعيه زاكيه حضرت بقية الله (ارواحنا فداه) باشند.
‏والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته.‏


تعداد نمایش : 2860 <<بازگشت
 

 فهرست مجلات فصلنامه حکومت اسلامی بصورت فایلهای PDF

 

 

 فهرست کتاب ها 

 

 

درس خارج
«فقه نظام سیاسی اسلام»
استاد: حضرت آیت‌الله محسن اراكی دام‌عزه

         کلیه حقوق برای مرکز تحقیقات علمی دبیرخانه خبرگان مجلس محفوظ است.

صفحه اصلی|اخبار|راهنمای تنظیم و ارسال مقالات|کتاب ها|فصلنامه|درباره ما