صفحه اصلی|اخبار|درس خارج فقه نظام سیاسی اسلام|تماس با ما
منو اصلی
اوقات شرعی
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
عضویت
شوراى ‏نگهبان‏ واحرازصلاحيت‏ داوطلبان‏ نمايندگى‏ مجلس ‏خبرگان
شوراى ‏نگهبان‏ واحرازصلاحيت‏ داوطلبان‏ نمايندگى‏ مجلس ‏خبرگان تاریخ ثبت : 1390/12/06
طبقه بندي : مجلس خبرگان رهبرى جايگاه, عملكرد و شرايط اعضاء ,
عنوان : شوراى ‏نگهبان‏ واحرازصلاحيت‏ داوطلبان‏ نمايندگى‏ مجلس ‏خبرگان
آدرس فایل PDF : <#f:86/>
مولف : <#f:89/>
نوبت چاپ : <#f:90/>
متن :

شوراى ‏نگهبان‏
واحرازصلاحيت‏ داوطلبان‏ نمايندگى‏ مجلس ‏خبرگان‏

گفت ‏و گو با
آيت‏ اللّه احمد جنّتى‏

 

حكومت اسلامي: شوراى نگهبان چه روشى براى اجراى آيين‏نامه انتخابات مجلس‏ خبرگان رهبرى در احراز صلاحيت داوطلبان در پيش دارد؟
آيت اللّه جنّتى:
روش كلى شورا در احراز صلاحيت‏هاى قيد شده در قانون، چه در انتخابات مجلس و چه در انتخابات خبرگان، عبارت است از: تحقيق و رسيدن به حجت‏ شرعىِ اطمينان بخش. آن جا كه شورا خود، نامزد را مى‏شناسد و علم و اطلاع از وجود شرايط در او دارد، به همان علم خود، كه بالاترين و قطعى‏ترين حجّت عقلى و شرعى است، اكتفا مى‏ كند. البته امتناعى از تحقيق هم ندارد و در مواردى كه خود شناختى ندارد، از راه‏هاى ديگرى‏ كه در شرع يا قانون معرفى شده است، وارد مى‏شود و با تحقيق، احراز صلاحيت مى‏كند. ماده‏ 49 قانون انتخابات مجلس شوراى اسلامى، مراجعى را براى تحقيق معرفى كرده است; مانند وزارت اطلاعات، دادستان كل، اداره ثبت احوال و اداره تشخيص هويت.

حكومت اسلامي: مبناى فقهى و حقوقى اين روش چيست؟

آيت اللّه جنّتى: مبناى فقهى اين روش همان است كه در همه ابواب فقه، مورد استناد و معمول به‏ است و در علم اصول، ابواب حجج شرعيه، مفصل تبيين شده است; يعنى علم و علمى، كه در صورت‏ فقدان علم، به امارات شرعيه و عقلاييه اطمينان بخش استناد مى‏شود، هم براى اثبات موضوعات - مانند وقت و قبله و فتواى مجتهد، و نَسَب و ازدواج و طلاق و معاملات - و هم براى اثبات احكام‏ تكليفى و وضعى. مبناى حقوقى آن هم، مصرّحات قانون است كه در پاسخ قبل بيان شد.

حكومت اسلامي: شوراى نگهبان، غير از شرط اجتهاد، چگونه شرايط ديگر داوطلبان، مانند بينش سياسى و اجتماعى را احراز مى‏كند؟

آيت اللّه جنّتى: راه‏هاى احراز شرايط و تحصيل اطمينان، لازم نيست يك‏نواخت باشند، بعضى شرايط را به سادگى و با تحقيقى مختصر مى‏توان احراز كرد. برخى نيز پيچيدگى‏هايى‏ دارند; از جمله، بينش درست سياسى و اجتماعى و آشنايى با مسائل روز را به دشوارى مى‏توان‏ شناخت; اما با وجود اين، سوابق شخص، موضع‏گيرى‏هاى او در مسائل سياسى، اظهاراتى كه در سخنرانى‏ها، نوشته‏ها به صورت كتاب، مقاله يا گفت‏وگوهاى حضورى در جلسه‏ها و يا در مصاحبه از او به دست آمده است، مى‏تواند ميزان آشنايى او با مسائل سياسى و اجتماعى را مشخص كند. اگر سوابق نتواند در اين امر كمك كند، تنها راه، مصاحبه و سؤال و جواب است.

اين كار را خود خبرگان هم در كشف صفات مذكور در اصل يكصدونهم قانون اساسى، در باره رهبر انجام مى‏دهند كه بايد احراز كنند كه منتخب آنان بينش سياسى و اجتماعى، تدبير، شجاعت، مديريت و قدرت كافى را براى رهبرى دارد.

حكومت اسلامي: اجتهادى كه شرط عضويت در مجلس خبرگان است، مطلق است يا متجزى؟

آيت اللّه جنّتى: اجتهاد شرط شده در قانون، اجتهاد مطلق نيست. آن چه لازم است، همان‏ مقدار از معلومات فقهى است كه در قانون تصريح شده است; يعنى مقدار معلوماتى كه بتواند پاره‏اى از مسائل فقهى را استنباط كند و ولى فقيه داراى شرايط را تشخيص دهد.

حكومت اسلامي: آيا شورا خود به تشخيص مى‏نشيند يا از كارشناسان استفاده مى‏كند؟

آيت اللّه جنّتى: محدوديتى ندارد، هم شورا خود مى‏تواند به تحقيق بپردازد و هم‏ مى‏تواند از كارشناسان استفاده كند; چنان كه تا كنون هم در دوره‏هاى گذشته، براى احراز شرط علمى، از علماى بزرگ حوزه علميه قم خواسته است كه عده‏اى را معرفى كنند براى‏ امتحان گرفتن از داوطلبان در ديگر شرايط، مانند عدم سأ سابقه، از مراكزى كه اطلاعاتى‏ داشته‏اند و سوابق احتمالى نامزدها در آن جا وجود داشته است، مانند وزارت اطلاعات، دستگاه قضايى و نيروى انتظامى استعلام مى‏شود.

حكومت اسلامي: آيا شوراى نگهبان مى‏تواند درباره واگذارى تشخيص، به ديگر نهادها تصميم بگيرد، يا بايد آيين‏نامه خبرگان تغيير كند؟

آيت اللّه جنّتى: شورا نمى‏تواند وظايف قانونى خود را به ديگرى تفويض كند; اما مى‏تواند در مواردى خاص از ديگران كمك بگيرد; چنان كه در باره امتحان بيان شد. البته خبرگان كه مسؤوليت‏ تصويب قوانين مربوط را دارند، مى‏توانند چنين اجازه‏اى را بدهند; يعنى قانون را تغيير دهند.

حكومت اسلامي: كسانى كه در دوره‏هاى قبل، عضو مجلس خبرگان بوده‏اند يا در انتخابات رأى نياورده‏اند، آيا بايد دوباره احراز صلاحيت شوند؟

آيت اللّه جنّتى: اصل بر اين است كه احراز صلاحيت دوباره لازم نيست، مگر اين كه‏ اتفاق جديدى رخ داده باشد كه در بقاى شرايط، تشكيك شود; مانند اين كه مراجع قضايى‏ اعلام كنند كه شخص سأ سابقه‏اى پيدا كرده است. البته اين وضعيت، در عكس قضيه نيز حاكم است; يعنى كسى كه به علت برخى شرايط، رد شده است، ممكن است با تغيير وضعيت‏ تأييد شود; مثلاً قبلاً شرط اجتهاد را نداشته است و پس از چند سال، اين شرط را احراز كرده‏ است كه در اين صورت، قهراً بايد تأييد صلاحيت شود.

حكومت اسلامي: كسانى كه پس از تأييد، انصراف داده، در انتخابات شركت نكرده‏ باشند، چطور؟

آيت اللّه جنّتى: انصراف پس از تأييد صلاحيت يا عدم كسب آراى لازم، موجب سلب‏ صلاحيت نخواهد شد، مگر با تغيير شرايط، به گونه‏اى كه در پاسخ پرسش پيشين بيان شد.

تعداد نمایش : 1339 <<بازگشت
 

 فهرست مجلات فصلنامه حکومت اسلامی بصورت فایلهای PDF

 

 

 فهرست کتاب ها 

 

 

درس خارج
«فقه نظام سیاسی اسلام»
استاد: حضرت آیت‌الله محسن اراكی دام‌عزه

         کلیه حقوق برای مرکز تحقیقات علمی دبیرخانه خبرگان مجلس محفوظ است.

صفحه اصلی|اخبار|راهنمای تنظیم و ارسال مقالات|کتاب ها|فصلنامه|درباره ما