صفحه اصلی|اخبار|درس خارج فقه نظام سیاسی اسلام|تماس با ما
منو اصلی
اوقات شرعی
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
عضویت
انوارى - ميرزا محمد
انوارى - ميرزا محمد تاریخ ثبت : 1390/11/29
طبقه بندي : خبرگان ملت دفتر دوم ,
عنوان : انوارى - ميرزا محمد
آدرس فایل PDF : <#f:86/>
مولف : <#f:89/>
نوبت چاپ : <#f:90/>
متن :

|85|

انوارى - ميرزا محمد

نام: ميرزا محمد

شهرت: انوارى

نام پدر: محمدباقر

زادگاه: روستاى كِسْنَويه از توابع يزد

سال تولد: 1298 شمسى

مسئوليّت: عضويّت در گزينش آموزش و پرورش استان هرمزگان، امامت
جمعه موقّت بندرعبّاس، نمايندگى مجلس خبرگان رهبرى در سه دوره متوالى
(اوّل تا سوم)از استان هرمزگان.


|87|

انوارى - ميرزا محمد




تولد و حسب و نسب

اين‏جانب ميرزا محمد انوارى به سال 1298 شمسى در روستاى كِسْنَويه - كه
اكنون از محلّه‏هاى قديمى يزد به شمار مى‏آيد- ديده به جهان گشودم. چون پدرم
روحانى و اهل علم بود، از اين‏رو، بسيار دوست مى‏داشت كه من نيز در سلك
روحانيّت درآيم. سرانجام، علاقه پدر، توفيقات الهى و اشتياق خودم، مرا به
فراگيرى علوم دينى سوق داد.

پدرم مرحوم حجّة الاسلام و المسلمين حاج شيخ محمد باقر انوارى از عالمان
برجسته كِسنَويه يزد به شمار مى‏آمد. او همواره تكيه‏گاه مردم محروم و پاسخ‏گوى
مشكلات و مسائل شرعى و دينى آنان بود.

جدّم مرحوم آيةاللّه حاج ملّا حسن كسنوى يزدى، كه به حقّ از عالمان وارسته و
طراز اوّل عصر خويش بود، داراى تأليفاتى است كه چند نسخه از آثار خطّى ايشان
هم اكنون در كتاب‏خانه وزيرى يزد - وابسته به آستان قدس رضوى - نگه‏دارى
مى‏شود. از تأليفات گران‏سنگ وى كتاب انوار الشهاده و انوار الهدايه مى‏باشد.

اين‏طور كه نقل كرده‏اند اين فقيه توانا گنجى پيدا كرد، براى آن‏كه دولت وقت
نتواند آن‏را از او بگيرد، با آن املاك زيادى در كسنويه و حومه يزد خريدارى كرد و
همه آن‏ها را در سال 1378 قمرى براى سالار شهيدان و سرور آزادگان حضرت امام
حسين(ع) وقف كرد. وقف‏نامه‏اى كه مخطوط به خط و ممهور به مهر واقف


|88|

مى‏باشد هم اكنون موجود است كه از زمان تحرير آن تاكنون 141 سال مى‏گذرد.

در زمان رضا خان كه داشتنِ نام خانوادگى و شناسنامه اجبارى شد، مرحوم پدرم
متحيّر بود كه نام خانوادگىِ خود را چه چيزى انتخاب كند! سرانجام به پيشنهاد يكى
از روحانيان كه فرمود: «نام فاميلى خود را بر اساس نام تأليفات پدر خود قرار بده»،
فاميلى انوارى را برگزيد.


دوران كودكى و نوجوانى

دوران كودكى و نوجوانى‏ام را در روستاى كسنويه سپرى كردم. اغلب مردم
روستا از راه كشاورزى امرار معاش مى‏كردند و روزگار را به سختى و تنگ‏دستى
مى‏گذراندند. هنوز چهره خسته زنان و مردانى كه از صبح تا شب در باغ و صحرا
براى تهيّه روزى حلال تلاش مى‏كردند از خاطرم محو نشده است. خانواده ما نيز
همين وضع را داشت، مادرم نيز در كنار پدرم، براى رفاه نسبى بنده و خواهرانم،
مانند ديگر زنان روستايى زحمت مى‏كشيد و از هيچ كوششى دريغ نمى‏كرد. من در
خانه‏اى بسيار قديمى در كنار ديگر اعضاى خانواده زندگى مى‏كردم و چون پدرم
روحانى بود خانواده ما در موقعيّت خاصّى قرار داشت، مراجعات زيادى به منزل ما
مى‏شد؛ مردم براى پيوند زناشويى، پرسيدن مسائل شرعى، دعوت براى
روضه‏خوانى، حلّ اختلاف، استخاره، مشورت و...به منزل ما مى‏آمدند. بنده نيز به
عنوان تنها پسر خانواده، كم كم با مسئوليّت‏هاى يك روحانى متعهّد از نزديك آشنا
مى‏شدم و پى مى‏بردم كه يك عالم دينى چه مسئوليّت‏هاى سنگينى را بر عهده دارد.


دوران تحصيل

دروس صرف، نحو، منطق، معانى، بيان، معالم و شرح لمعه را نزد مرحوم پدرم
فرا گرفتم. مقدارى از رسائل، كفايه و مكاسب را از ساير علما و دانشمندان يزد، نظير


|89|

حضرات آيات آقاى فرساد، حاج ميرزا آقا مدرّسى و حاج شيخ غلامرضا فقيه
خراسانى آموختم. هم‏چنين مدّتى در مشهد مقدّس از درس خارج مرحوم آيةاللّه
آقاى شيخ هاشم قزوينى بهره‏مند شدم. ايّامى كه در قم بودم از درس خارج مرحوم
آيةاللّه آقاى سيّد محمد تقى خوانسارى و مرحوم آيةاللّه آقاى حجّت بهره بردم.
زمانى كه مرحوم آيةاللّه العظمى بروجردى به قم مهاجرت كردند و رياست حوزه
علميّه قم را به عهده گرفت مدّتى از درس خارج ايشان فيض بردم و درس ايشان را
تقرير كردم كه هنوز به طبع نرسيده است.


دوران تبليغ و تدريس

زمانى كه در يزد بودم چندين بار از سوى يزدى‏هاى مقيم دو شهر پونه و بمبئىِ
هندوستان به آن‏جا دعوت شدم. بنا به سفارش مرحوم آيةاللّه آقاى حاج شيخ
غلامرضا فقيه خراسانى اين دعوت‏ها را پذيرفتم و بارها براى ارشاد و هدايت مردم
به اين دو شهر هند مسافرت كردم.


عوامل مؤثّر بر شخصيّت علمى و اخلاقى

اخلاق خوب و پسنديده پدرم، برخورد دوستانه و خالى از رياى او با مردم،
تشويق‏هاى مستمر و به موقع ايشان، استادانى عالم، متعهّد، با تقوا، عابد، آگاه به
زمان و بى‏اعتنا به مسائل مادّى دنيا، در شكل‏گيرى شخصيّت علمى و اخلاقى من
مؤثّر بوده‏اند و آن جاى‏گاه خاصّى كه روحانيون واقعى در بيدارى افكار عمومى در
طول تاريخ داشته‏اند، در نظرم نمايانده است.

هم‏چنين بى‏تفاوت نبودن بنده نسبت به محو بسيارى از آثار اسلام و مذهب
جعفرى در زمان محمد رضا پهلوى، ارتباط با جوانان مذهبى و انقلابيون مبارز و
دل‏سوز، شركت مستمر در مجالس روضه خوانى و اعياد، بر قرارى ارتباط صميمى
و رفت و آمد با اقشار مختلف جامعه، باز بودن درِ منزل حقير به روى مردم در تمام


|90|

اوقات شبانه روز قبل و بعد از پيروزى انقلاب، گوش دادن صحبت‏ها و مشكلات
آنان با صبر و حوصله، گردآوردن روحانيون مبارز - كه در ماه‏هاى محرّم وصفر از
نقاط مختلف ايران به بندرعبّاس مى‏آمدند - در منزل خود و معيّن كردن مكان‏هاىِ
تبليغى آنان، از فعّاليّت‏هايى هستند كه شخصيّت سياسى و اجتماعى مرا شكل
داده‏اند.

موقعى كه در يزد بودم به تدريس شرح لمعه و رسائل اشتغال داشتم و زمانى هم
كه به بندر عبّاس آمدم، چون اين شهر فاقد مدرسه علميّه بود، دروس سطح عالى
(كفايه و مكاسب) را مكرّر در منزل تدريس كرده و مى‏كنم.

در سال 1344شمسى وقتى كه به امر مرجع عالى‏قدر جهان تشيّع، حضرت
آيةاللّه العظمى سيّد محسن حكيم، براى تبليغ و رسيدگى به امور دينى و شرعى
مردم به بندرعبّاس آمدم، وظيفه سنگينى را بر دوش خود احساس كردم. نخست با
اقامه نماز جماعت در دو مسجد كوفه، واقع در بازار روز و مسجد يزدى‏ها، واقع در
محلّه كارگزارى بندرعبّاس پايه‏هاى اساسى تبليغ و شناسايى دين مقدّس اسلام و
مذهب اهل بيت عصمت و طهارت(ع) را در بندرعبّاس بنا نهادم. هر شب پس از
نماز مغرب و عشا بر منبر مى‏رفتم و مردم را موعظه مى‏كردم. گفتنى است اين روشِ
تبليغىِ من، هنوز هم پس از گذشت 33سال در بندرعبّاس پابرجا است. سفرهايى
كه به صورت كاروانى متشكّل از گروهى روحانيان مبارز و مردم متديّن در روزهاى
پنج‏شنبه و جمعه به خارج از بندرعبّاس به روستاهايى مانند سرخون، فين و
شهرستان‏هايى از جمله ميناب و غيره صورت مى‏گرفت و برپايى جلسات قرائت
قرآن، دعاى كميل و ندبه در مناطق مذكور، تأثير زيادى در بيدارى افكار اقشار
مختلف مردم به خصوص نسل جوان داشت كه آنان را نسبت به مسائل مهم و
حياتى دينى و مذهبى مسئوليّت پذير مى‏ساخت.

در جلساتى كه پيش از انقلاب با هم‏آهنگى و زير نظر اين‏جانب به صورت
مخفيانه با حضور بسيارى از روحانيان و افراد متعهّد و مبارز استان هرمزگان براى


|91|

مبارزه با رژيم دست نشانده پهلوى صورت مى‏گرفت، هدف و روش مبارزه و
مسئوليّت‏هاى افراد مشخّص مى‏شد كه متأسّفانه با نفوذ نيروهاى امنيّتى رژيم در
اين تشكيلات، باعث شد كه حضرت حجّة الاسلام آقاى عبّاس عبّاسى - كه چند
دوره نماينده مردم بندرعبّاس در مجلس شوراى اسلامى بود - و نيز حضرت
حجّةالاسلام آقاى عبّاس متين - كه دو دوره نماينده مردم بندرعبّاس در مجلس
شوراى اسلامى بود - مدّتى بازداشت و زندانى شوند و مورد شكنجه قرار گيرند. و
هم‏چنين روحانيان، مبارزان و مؤمنان ديگر هم هر كدام به نحوى زندانى،شكنجه،
بازداشت و يا تحت نظر قرار گيرند.


دوران مبارزه

در دى ماه 1356 پس از چاپ آن مقاله توهين آميز در روزنامه اطلاعات و اهانت
به امام خمينى(ره) هر يك از روحانيان متعهّد و مبارز استان هرمزگان به نحوى از خود
واكنش نشان دادند. بنده نيز نماز جماعت خود را در مسجدهاى كوفه و يزدى‏ها
تعطيل كردم، سپس اين مسئله عموميّت پيدا كرد و به ساير مساجد بندرعبّاس و
ديگر شهرستان‏هاى استان سرايت كرد. حتى رئيس شهربانى وقت، به من تلفن كرد
و از من پرسيد: چرا نماز جماعت را تعطيل كرده‏ايد؟ پاسخ دادم: فعلاً بنا به دستور
آيات عظام و مراجع عالى‏قدر تقليد، اقامه نماز جماعت در تمام مسجدهاى ايران
به عنوان اعتراض به رژيم پهلوى تعطيل شده است و همين امر را بايد نخستين
جرقّه انقلاب در استان هرمزگان دانست.


مسئوليّت‏هاى پس از انقلاب

اين‏جانب پس از پيروزى انقلاب اسلامى ايران چون معتقد بودم روحانيان بايد
بر عمل‏كرد مسئولان متديّن و متعهّد نظارت مستمر داشته باشند مدّتى مسئوليّت


|92|

تدريس احكام را در نيروى هوايى بندرعبّاس و زمانى هم مسئوليّت تدريس درس
اخلاق را در سپاه بر عهده داشتم. پس از اين كه گزينش‏هاى كلّ كشور با تجديد نظر
مجدّد شكل گرفت، مدّتى به عنوان روحانى، در گزينش آموزش و پرورش استان
هرمزگان انجام وظيفه كردم.از زمانِ پيروزى انقلاب تاكنون هر موقع لازم باشد به
عنوان امام جمعه موقّت در بندرعبّاس انجام وظيفه مى‏كنم. در دوران هشت سال
دفاع مقدّس در جبهه‏هاى مختلف جنگ تحميلى حضور پيدا كردم و انجام وظيفه
نمودم.

در سال 1358شمسى از سوى مردم استان هرمزگان به نمايندگى مجلس
خبرگان بررسى نهايى قانون‏اساسى نظام جمهورى اسلامى ايران برگزيده شدم. سه
دوره متوالى، يعنى در سال‏هاى 1361، 1369 و 1377شمسى نيز از سوى مردم
شريف استان هرمزگان به نمايندگى مجلس خبرگان رهبرى انتخاب شدم. اميدوارم
خداوند قادر متعال به من توفيق عنايت فرمايد تا بتوانم دَيْن خود را نسبت به مردم
محروم خطّه نيلگون خليج فارس ادا نمايم.

تعداد نمایش : 1828 <<بازگشت
 

 فهرست مجلات فصلنامه حکومت اسلامی بصورت فایلهای PDF

 

 

 فهرست کتاب ها 

 

 

درس خارج
«فقه نظام سیاسی اسلام»
استاد: حضرت آیت‌الله محسن اراكی دام‌عزه

         کلیه حقوق برای مرکز تحقیقات علمی دبیرخانه خبرگان مجلس محفوظ است.

صفحه اصلی|اخبار|راهنمای تنظیم و ارسال مقالات|کتاب ها|فصلنامه|درباره ما