صفحه اصلی|اخبار|درس خارج فقه نظام سیاسی اسلام|تماس با ما
منو اصلی
اوقات شرعی
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
عضویت
رهبرى و زعامت سياسى در اسلام
رهبرى و زعامت سياسى در اسلام تاریخ ثبت : 1390/11/15
طبقه بندي : فصلنامه حکومت اسلامی شماره5 ,
عنوان : رهبرى و زعامت سياسى در اسلام
مولف : <#f:72/>
دریافت فایلpdf :

pdffileبرای دریافت فایل  PDF کلیک نمایید.

متن :

|7|

 


|8|

مسالمت‌آميز و سعادت بخش، به كار
گرفته شود و سياست مدار به كسي
گفته مي شود كه داراي شناخت كامل از
اوضاع و احوال جهاني بوده، و از روند
سياست هاي گوناگون، كه در جوامع
مختلف به كار گرفته شده، آگاهي لازم را
دارا باشد، و به خوبي بداند و مي‌تواند
بهترين شيوه‌ها را به كار گيرد، به گونه‌اي
كه با اوضاع و احوال ملي او سازگار باشد
و مايه سعادت و سربلندي ملت خويش
باشد، و هيچ گونه وابستگي ِخفت بار و
زيان بخش به وجود نياورد.


آميختگي ِدين و سياست

سياست از روز نخست با دين آميخته بوده و
از آن جدا نبوده است. اسلام از همان
روز اول، تشكيل دولت داد و امت واحدي
را به وجود آورد كه هريك از اين دو عمل،
نمود بارزي از توان سياسي اسلام است.

 

پيغمبر اسلام(ص)از جايگاه نبوت،
مقام زعامت سياسي امت را بر عهده
داشت، و ولايت او بر امت از مقام نبوت
او برخاسته بود:

 

"النبي اولي بالمومنين من انفسهم"
[2]

 


|9|

 


|10|

 


|11|

 


|12|

 


|13|

 


|14|

كه طبق ضوابط انجام گرفته باشد و
مسئولان امر خالصانه انجام وظيفه نمايند،
علاوه بر عنايت الهي، كه همواره پشتوانه
مستحكمي در تثبيت و پيشبرد نظام عدل
الهي [8] است، پشتوانه هاي ديگر مردمي نيز
وجود دارد كه مايه دل گرمي مردم و موجب
سرسپردگي و اطاعت خالصانه توده ملّت
مي گردد و پيوسته حضور فعّال مردم را در
صحنه سياست، تضمين مي كند. اين
حضور، سرمايه سرشاري است كه دولت
حق اسلامي را قدرت مند و نيرومند در
صحنه هاي سياست جهان نگه مي دارد.


نقش شورا

استوارترين پشتوانه زعامت و رهبري در
اسلام، مشورت است، كه در همه شئون
كشورداري، به ويژه مقام رهبري، پشتوانه
مستحكمي است كه آن را از آسيب،
مصون مي دارد.

 

در قرآن در وصف جامعه مسلمين
مي خوانيم:

 

 

خداوند، جامعه اسلامي را بدان جهت
مورد ستايش قرارداده كه در تمامي امور به

 


|15|

 


|16|

 


|17|
كه آحاد ملّت و مخصوصاً صاحب نظران
مخلص، مكلّفند، همواره ناظر جريانات
باشند، آگاهي سياسي لازم را به دست
آورند و در آن بينديشند، و البته مسئولان
امر، در هر بعدي از ابعاد سياست گذاري
كشور، بايستي مردم را در جريان بگذارند
و پيوسته آنان را در صحنه حاضر نگاه دارند
تا اگر احياناً اشتباه و كج روي در كارها
احساس نمودند آن را دلسوزانه و
مخلصانه، تحت عنوان "نصح الأئمة" به
مسئولان مربوط گوشزد سازند.

 

پيغمبر اكرم(ص) مي فرمايد:

 

 

مُفاد اين حديث مبارك آن است كه روزانه
به طور مداوم، هر فرد مسلمان، در انديشه
كار مسلمانان و ناظر جريانات باشد.

 

و نيز در همين خصوص فرموده اند:

 

 

 


|18|

پي نوشت ها:
[1] . احياءالعلوم، ج 1، ص20. [2] . احزاب(33) آيه6. [3] . همان، آيه36. [4] . نور(24) آيه51. [5] . نهج البلاغه، نامه شماره171. [6] . توجيه آن به گونه اي كه آن را لازم جلوه دهد،
خواهيم گفت: برخلاف موازين عرف و لغت
و مباني فقه است. و اصولاً بيعت از عهود
واجب الوفا است، و نكث بيعت از گناهان
كبيره است. و نيازي به اين گونه توجيهات
غيرمقبول ندارد.
[7] . در مقبوله عمربن حنظله آمده:(فليرضوا به
حكماً، فإنّي قدجعلته عليكم حاكماً)(
وسائل،ج27،ص136)كه پس از يافتن
فرد واجدشرايط، بايد او را بپذيرند، زيرا
چنين فرد لايق و شناسايي شده، فرمان
ولايت رااز جانب معصوم دريافت داشته
است.

 


[8] .يثبت الله الذين آمنوا بالقول الثابت في الحياة
الدنياوفي الآخره(ابراهيم(14)،آيه27).يا
ايها الذين آمنوا ان تنصروا الله ينصركم ويثبت
اقدامكم(محمد(47)آيه7).
"انّ الذين قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزّل
عليهم الملائكة ان لاتخافوا ولاتحزنوا و أبشروا
بالجنة التي كنتم توعدون. نحن اولياؤكم في
الحياه الدنيا وفي الآخرة" (فصّلت(41)
آيه30-31).
[9] . شوري(42) آيه38. [10] . آل عمران(3) آيه159. [11] . نهج البلاغة، خطبه شماره127. [12] . طلاق(65) آيه3. [13] . زمر(39) آيه18. [14] . كافي، ج2، ص163. [15] .بحارالانوار، ج75، ص66، رقم5. [16] . وسائل الشيعة، باب4 (امربه معروف).


تعداد نمایش : 3566 <<بازگشت
 

 فهرست مجلات فصلنامه حکومت اسلامی بصورت فایلهای PDF

 

 

 فهرست کتاب ها 

 

 

درس خارج
«فقه نظام سیاسی اسلام»
استاد: حضرت آیت‌الله محسن اراكی دام‌عزه

         کلیه حقوق برای مرکز تحقیقات علمی دبیرخانه خبرگان مجلس محفوظ است.

صفحه اصلی|اخبار|راهنمای تنظیم و ارسال مقالات|کتاب ها|فصلنامه|درباره ما