صفحه اصلی|اخبار|درس خارج فقه نظام سیاسی اسلام|تماس با ما
منو اصلی
اوقات شرعی
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
عضویت
ابعادِ سياسىِ فلسفه اسلامى
ابعادِ سياسىِ فلسفه اسلامى تاریخ ثبت : 1390/11/15
طبقه بندي : فصلنامه حکومت اسلامی شماره5 ,
عنوان : ابعادِ سياسىِ فلسفه اسلامى
مولف : <#f:72/>
دریافت فایلpdf :

pdffileبرای دریافت فایل  PDF کلیک نمایید.

متن :

|277|

 

 

منشورات محسن مهدي از سال 1957 تا

1990 آمده است.

 

مقدمه (چارلز.اي. باترورث)

در غرب از زمان توماس آكويناس (قرن
سيزدهم) تا اصحاب دائرة المعارف (قرن
شانزدهم) و بالاخره تا قرون هفدهم تا
نوزدهم گرايش هايي به فلسفه اسلامي
وجود داشته است. اين تمايلات امروزه
شكل جهاني به خود گرفته است.
متأسفانه به ابعاد سياسي فلاسفه اسلامي
كم تر پرداخته شده است.

 


|278|

وارد ساخت و متفكراني همانند ابن سينا،
ابن باجه، ابن طفيل و ابن رشد از او
متأثر شدند. "مريام گالستون" در مقاله
سوم به خوبي سعادت بشر از ديدگاه
فارابي را بااستفاده از كليه منابع موجود
بررسي كرده است. "جيمز موريس" نيز
بدين شيوه افكار ابن سينا را توضيح
مي دهد. "استفن هاروي" در مقاله
چهارم سعي مي كند ارتباط زندگي
دنيايي ابن باجه و رساله غيردنيايي او
(تدبيرالمتوحدين) را تبيين نمايد. او با
ارجاع تفكرات ابن باجه به فارابي،
خواننده را به تعارض فوق راهنمايي
مي كند.

 

"هيلل فراكين" در مقله ششم روش
فهم حي بن يقظان ابن طفيل را به عنوان
داستاني فلسفي تبيين مي نمايد. ميشل
بلاستين روش خطابي كتاب ابن رشد
(نقد خطابه ارسطو) را توضيح مي دهد.
اگر تعليمات صحيحي پشت خطابه
وجود نداشته باشد، دروغ جايگزين آن
مي شود. وي نشان مي دهد كه چگونه
ابن رشد در خطابه فراسوي ارسطو
رفته است. اين كتاب ها تفاسيري جديد

 


|279|

 


|280|

 


|281|

 


|282|

 


|283|

 


|284|
المتوحد" او وجود فيلسوفي غريب در
جامعه اي فاسد را فرض مي كند. او خود
تصريح دارد كه نمي خواهد بحث اقسام
حكومت ها يا تعاليمي جهاني را
عرضه دارد. ابن باجه پس از طرح
بحث اخلاق و معرفت شناسي، "متوحد"
را به "فيلسوف" نزديك مي كند. اين
امكان تنها براي اندكي از مردم وجود
دارد.

 

ابن باجه در نقد فارابي مي گويد:
زندگي اخروي وجودندارد و سعادت در
شكل سياسي آن خلاصه مي شود. او
احتياج جامعه به فيلسوف را بيش تر از
نبي مي داند. ابن طفيل در "حي بن
يقظان" گرايشي بين فارابي و ابن باجه
دارد.


مقاله ششم: انديشه سياسي ابن طفيل

(Hillel Fradkin)

مهم ترين اثر كتبي ابوبكرابن طفيل
(581-504 ه. ق) فيلسوف اسپانيايي،
حي بن يقظان است. اين كتاب نشان
مي دهد كه او در سلسله فلاسفه اسلامي
همانند فارابي، ابن سينا و ابن باجه

 


|285|

 


|286|

 


|287|


تعداد نمایش : 2873 <<بازگشت
 

 فهرست مجلات فصلنامه حکومت اسلامی بصورت فایلهای PDF

 

 

 فهرست کتاب ها 

 

 

درس خارج
«فقه نظام سیاسی اسلام»
استاد: حضرت آیت‌الله محسن اراكی دام‌عزه

         کلیه حقوق برای مرکز تحقیقات علمی دبیرخانه خبرگان مجلس محفوظ است.

صفحه اصلی|اخبار|راهنمای تنظیم و ارسال مقالات|کتاب ها|فصلنامه|درباره ما