صفحه اصلی|اخبار|درس خارج فقه نظام سیاسی اسلام|تماس با ما
منو اصلی
اوقات شرعی
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
عضویت
حكومت اسلامى در احاديث شيعه (يك كتاب در يك مقاله)
حكومت اسلامى در احاديث شيعه (يك كتاب در يك مقاله) تاریخ ثبت : 1390/11/15
طبقه بندي : فصلنامه حکومت اسلامی شماره8 ,
عنوان : حكومت اسلامى در احاديث شيعه (يك كتاب در يك مقاله)
مولف : <#f:72/>
دریافت فایلpdf :

pdffileبرای دریافت فایل  PDF کلیک نمایید.

متن :

|187|

حكومت اسلامي در احاديث شيعه (يك كتاب در يك مقاله)

 

رضا استادي

 

در آغازِ كتاب "حكومت اسلامي" تأليف امام خميني - رضوان اللّه تعالي عليه - آمده
است:

اگر بخواهيم اين نظريه فقهي محكم را توضيح دهيم بايد به اين منظور تمام قرآن مجيد و
روايات اسلامي - اعم از احاديث شيعه و سني - و فقه مدوّن ِاسلام را مطالعه، و مورد دقت و
تأمل قرار دهيم. يك بخش از اين كار يعني مطالعه احاديث شيعه، توسط مؤلفان كتاب
"الحكومة الاسلامية في احاديث الشيعة الامامية" انجام شده است.

 

در اين كتاب 775 حديث از حدود هشتاد كتاب حديثي شيعه استخراج شده كه مجموعه
اين احاديث همان نظريه امام خميني - رضوان اللّه تعالي عليه - را به خوبي روشن مي كند.

 

در اين احاديث مطالبي را با حدود 140 عنوان مي يابيم كه همه آن ها از لوازم و
ملازمات حكومت در اسلام است. فهرست محتواي احاديث مذكور به اين شرح است:

 


|188|

 

ولايت و حكومت از پايه هاي اسلام است.

 

حاكم اعواني دارد: قاضي، حاسب، امير، امين، عريف، كسي كه حدّ جاري

 

كند. اميرالحاج و قاسمِقسمت كننده) بيت المال .

 

امام مسلمين [2] نسبت به آن چه در دست مردم است اولويت دارد.

 

امام مسلمين در امور مردم امين شمرده مي شود.

 

خيرخواهي و نصيحت ِامام مسلمين واجب است.

 

شكستن بيعت امام جايز نيست.

 

مخالفت فرمان امام جايز نيست.

 

بر امام رعايت عدالت و بر مردم اطاعت از او واجب است.

 

دفاع از امام واجب است.

 

شنيدن دشنام به امام و نيز شنيدن غيبت و بدگويي او جايز نيست.

 

استخفاف به امام ِعادل و ترك ِياري او در برابر دشمنان حرام است.

 

خروج بر امام عادل جايز نيست.

 

جايز است كه امام غير از خمس و زكات مبلغ ديگري از مردم بگيرد.

 

رسول خدا - صلّي اللّه عليه وآله - از ساختن ديوار براي باغ ها جلوگيري كرد كه

 

عابرين بتوانند از ميوه آن درخت ها استفاده كنند.

 

امام مي تواند از غير مواردي كه خمس در آن ها وارد شده است خمس بگيرد.

 

امام مي تواند مردم را از دادن زكات معاف كند.

 

امام مي تواند خمس و انفال را بر مردم حلال كند.

 

امام مي تواند مالكيت ِاشخاص را نسبت به

 

آن چه در دست آن ها است تثبيت كند و آن چه را قبل از حكومت او انجام شده پي گيري نكند.

 

وظيفه امام نسبت به بدعت ها.

 

امام نسبت به نماز خواندن بر اموات، از ديگران سزاوارتر است.

 

امام براي امامت جماعت از ديگران احق است.

 

امام مسلمين و نماز جمعه.

 


|189|

 

امام مسلمين و نماز عيد قربان و عيد فطر.

 

امام مي تواند مردم را برحضور در نمازجماعت اجبار كند.

 

عيدقربان بودن و عيد فطر بودن به حكم امام ثابت مي شود.

 

مخالفت با امام در انجام مناسك حج جايز نيست.

 

امام مي تواند مردم را به انجام حج واداركند.

 

امام، اميرالحاج (سرپرست حجاج) تعيين و نصب مي كند.

 

امام در موارد لزوم قرعه، قرعه كشي مي كند.

 

امام زكات مي گيرد و براي گرفتن زكات مأمور امين دارد.

 

پنهان كردن زكات از امام جايز نيست.

 

زكات فطره را بايد به امام بدهند.

 

امام صدقات را طبق نظر خود تقسيم مي كند.

 

امام وام ِوامداران را از زكات مي پردازد.

 

امام سهم "مؤلفة قلوبهم" را از زكات مي پردازد.

 

امام حقوق و حق الزحمه مأموران اخذ زكات را مي دهد.

 

خمس مربوط به حاكم است.

 

امام خمس، را تقسيم مي كند.

 

انفال، ملك امام است.

 

امام وارث كسي است كه وارث ندارد.

 

امام مي تواند ارث كسي را كه وارث ندارد به برخي از كساني كه صلاح بداند بدهد.

 

امام در برخي موارد ديه را مي گيرد و در بيت المال قرار مي دهد.

 

امام قيمت ِعبدي را كه مولايش او را كشته مي گيرد و در بيت المال قرار مي دهد.

 

بيت المال در تقويت ِاسلام و دين هزينه مي شود.

 

بر امام واجب است بيت المال را ميان مسلمين به طور مساوي (عادلانه) تقسيم كند.

 

امام بيت المال را به كسي كه حقي در بيت المال ندارد نمي دهد.

 

كسي كه حقي در بيت المال ندارد نبايد در آن تصرف كند. و لازم است امام او را از

 


|190|

 

اين كار منع كند.

 

مردم در بيت المال و فيء شريك هستند.

 

بر امام لازم است در مصرف بيت المال دقت كند.

 

امام نمي تواند بيت المال را ذخيره كند مگر در صورتي كه مصلحتي آن را ايجاب كند.

 

ارتزاق از بيت المال مكروه است.

 

ارتزاق از بيت المال براي كسي كه در بيت المال حق دارد جايز است.

 

لازم است امام به قاضي به اندازه اداره زندگي اش از بيت المال بپردازد.

 

اگر حج خانه خدا و زيات قبر رسول خدا - صلي اللّه عليه وآله - به طور كلي متروك شود

 

بر امام لازم است با هزينه كردن بيت المال برخي از افراد را به حج خانه خدا بفرستد.

 

امام كفاره اي كه به عهده شخص فقير واجب شده از بيت المال مي پردازد.

 

امام وام مقروضان را مي پردازد.

 

امام در برخي موارد هزينه ازدواج افراد خاصي را از بيت المال مي پردازد.

 

امام، زن زناكار را (براي حفظ او از آلودگي) شوهر مي دهد.

 

امام براي رفع نزاع ميان شيعيان از بيت المال مي پردازد.

 

امام در برخي موارد ديه اي كه به عهده شخصي واجب شده از بيت المال مي پردازد.

 

امام اشتباه قاضي را با پرداخت از بيت المال جبران مي كند.

 

امام به كساني كه توان كسب ندارند از بيت المال كمك مي كند.

 

امام با صرف بيت المال دست سارق را كه بريده شده معالجه مي كند و در ايام

 

معالجه از او پذيرايي مي كند.

 

امام مخارج زندانيان را مي پردازد.

 

جهاد با غير امام يا منصوب از طرف او و بي اذن از آنان جايز نيست.

 

امام غنائم جنگ را به نظر خود تقسيم مي كند.

 

تعيين مقدار جزيه و مورد صلح و شرايط آن با امام است.

 

تعيين شرايط ذمه با امام است.

 

امام درجنگ به دشمن امان مي دهد.

 


|191|

 

غنائم در برخي موارد ملك امام است.

 

امام و اراضي خراجيه.

 

امام و اسراي جنگي.

 

امام خود، قضاوت مي كند و يا قاضي نصب مي كند.

 

صفات قاضي.

 

حاكم، همسر كسي را كه مخارج زندگي را نمي دهد طلاق مي دهد.

 

حاكم، زوجه كسي را كه مفقودالاثر است طلاق مي دهد.

 

امام در برخي موارد وليّ طلاق است.

 

امام و مسئله ملاعنه.

 

امام و اجبار كسي كه ظهار كرده است….

 

امام و اجبار كسي كه ايلا كرده است به طلاق يا….

 

حاكم مال غير را بدون رضايت او در برخي موارد مي فروشد.

 

امام و تصرف در مال كسي كه غايب است.

 

امام عبد ديگري را بي رضايت او آزاد مي كند.

 

حكم رسول خدا به كندن درخت سمرة بن جندب.

 

حكم به ورشكسته بودن افراد با امام است.

 

اقامه حدود الهي با حاكم است.

 

احتياط در اجراي حدود لازم است.

 

قضاوت طبق فقه اسلام ميان اهل كتاب جايز است.

 

لزوم اقامه حدود بر كفار اگر گناهي را آشكارا انجام دهند.

 

امر محاربان با امام است.

 

امام مي تواند مجرمي را عفو كند و او را از حدّ معاف دارد.

 

وساطت براي عدم اجراي حدّ جايز نيست.

 

خوب است امام كسي را كه همسر خود را بر غير دستور شرعي طلاق داده تأديب كند.

 

كسي كه مسلمانان را اذيت مي كند تعزير مي شود.

 


|192|

 

اگر دو نفر (غير زن و شوهر ) برهنه زير يك لحاف بخوابند تعزيز مي شوند.

 

كسي كه شهادت دروغ داده باشد تعزير مي شود، و او را دور شهر مي گردانند تا

 

مردم او را بشناسند.

 

كودكي كه دزدي كند تعزير مي شود.

 

كسي كه ديگري را متهم كند تعزير مي شود.

 

كسي كه در ماه رمضان با همسر خود نزديكي كند تعزير مي شود.

 

تعيين مقدار تعزير با امام است.

 

در برخي موارد برخي مجرمان تبعيد مي شوند.

 

محارب اگر تبعيد شد بر او سخت گرفته مي شود.

 

چه كساني زنداني مي شوند.

 

زنداني شدن براي خيانت.

 

حبس مست تا به حال معمولي برگردد.

 

حبس براي شهادت دروغ.

 

حبس براي اين كه گيسوان زني را تراشيده باشد.

 

حبس براي عدم پرداخت نفقه همسر.

 

حبس به خاطر زنا.

 

حبس ِشش روزه براي اتهام قتل.

 

حبس براي فرمان دادن به قتل.

 

حبس براي اين كه كسي را نگه داشته تا ديگري او را بكشد.

 

كسي كه قاتل را فراري داده حبس مي شود تا قاتل را بياورند.

 

حبس ِكفيل تا بدهكار را بياورد.

 

حبس براي اين كه بدهي خود را بپردازد.

 

حبس براي ارتكاب دزدي.

 

حبس براي اختلاس.

 

حبس زني كه مرتد شده است.

 


|193|

 

حبس كسي كه ايلا كرده تا همسرش را طلاق دهد و يا….

 

امام دستور مي دهد زندانيان را روز جمعه و عيد به نماز جمعه و نماز عيد ببرند.

 

در حبس با تهديد اقرار گرفتن پذيرفته نيست.

 

كيفيت رفتار با زندانيان.

 

والي مي تواند جلو احتكار را بگيرد.

 

امام برخي چيزها را معدوم و بناها را خراب مي كند.

 

امام خانه خائن را خراب مي كند.

 

امام مي تواند دستور قتل برخي از كفار را صادر كند.

 

تهديد خطاكار در برخي موارد جايز است.

 

وظيفه امام درمورد كسي كه جنايتي مرتكب شده و به حرم الهي پناه برده است.

 

براي حاكم جايز است كه در اموال مردم تصرف كند.

 

روايات ولايت فقيه.

 

واژه امام عادل شامل فقيه منصوب از قبيل امام مي شود.

 

صفات امام عادل.

 

روايات ياد شده شامل مطالبي است كه در ارتباط با حكومت است و اگر حاكم و

 

حكومتي نباشد اين روايات مورد نخواهد داشت، پس وجود ِاصل ِحكومت در ميان احكام

 

اسلام مفروغ عنه است و اسلام جداي از حكومت اسلامي نيست كه توسط رسول خدا

 

- صلي اللّه عليه وآله - ابلاغ شده است و جمله معروف تفكيك ِاسلام از سياست در واقع

 

تفكيك اسلام از اسلام است.

 

كتاب "الحكومة الاسلامية في احاديث الشيعة الامامية" در 248 صفحه وزيري توسط

 

انتشارات مؤسسه در راه حق (قم) چاپ شده است.
پي نوشت ها:
[1] . حكومت اسلامي، ص 6، چاپ سوم؛ 1391ه-.ق. نام ديگر ِاين كتاب ِارج مند "ولايت فقيه" است.
[2] . در كل اين احاديث قرائني وجود دارد كه ثابت مي كند امام مسلمين در اين روايات، اعم از امام معصوم است.


تعداد نمایش : 2196 <<بازگشت
 

 فهرست مجلات فصلنامه حکومت اسلامی بصورت فایلهای PDF

 

 

 فهرست کتاب ها 

 

 

درس خارج
«فقه نظام سیاسی اسلام»
استاد: حضرت آیت‌الله محسن اراكی دام‌عزه

         کلیه حقوق برای مرکز تحقیقات علمی دبیرخانه خبرگان مجلس محفوظ است.

صفحه اصلی|اخبار|راهنمای تنظیم و ارسال مقالات|کتاب ها|فصلنامه|درباره ما