انتقال اطلاعات مربوط به دانشهاى تجربى و علوم پايه نظير رياضى و فيزيك باشد، بدون
آنكه آموزش دهندگان، در كنار انتقال اطلاعات به مسائل فرهنگى و مقولات تربيتى مثلاً نوع
پوشش نيز بپردازند، بايد گفت: در اين فرض انسانها با فرهنگها و اعتقادات و آداب و
رسومها و تربيتهاى مختلف، اين اطلاعات مربوط به رياضى يا فيزيك را فرا خواهند
گرفت بدون اينكه اين فراگيرى موجب پذيرش فرهنگ و عقايد آموزش دهندگان باشد و
سبب آن شود كه مثلاً اگر رياضى را از استادى مىآموزد، نوع لباس و پوشش خود را هم بر
طبق انتخاب استاد، برگزيند. آيا منطقاً مىتوان مدّعى شد چون اطلاعات مربوط به رياضى يا
فيزيك را از يك انسان غربى فرا گرفته، سپس الزاماً فرم لباس خود را نيز از آن معلّم غربى
مىگيرد؟ در واقع لبّ سخن در اين است كه آيا اگر تمدّن و فرهنگ مدرنيته غرب، داوطلب
شود: اطلاعات علمى خود را در اختيار جوامع ديگر قرار دهد، بدون آنكه فرهنگ و
ارزشهاى خود را، با آن همراه كند، در اين صورت آيا الزاماً مىتوان باز هم مدّعى بود كه
تمدّنى مثل تمدن و فرهنگ غرب در آن جوامع متولّد خواهد شد و روند سكولاريزاسيون
تداوم خواهد يافت؟ اگر پاسخ اين پرسش بسيار مهم راهبردى، منفى است كه به نظر
مىرسد، منفى باشد و روش قرون متمادى پرچمداران فرهنگ غربى اين حقيقت را نشان
مىدهد كه آنان در انديشه انتقال اطلاعات و توسعه دانش بشريت نيستند بلكه در انديشه
انتقال فرهنگ خود براى رسيدن به كامجويىهاى بيشتر مىباشند، در اين صورت اثبات
مىگردد كه فرضيه سكولاريزاسيون، فرضيهاى غير علمى و ناپخته از سوى كسانى است كه
منافعشان در گرو گسترش سكولاريسم است كه مكتب فكرى خود را با نام فرآيندى طبيعى
و اجتنابناپذير، مىخواهند تحميل كنند و عدهاى نيز بىتوجّه به اين چهره متلوّن، فريب
خورده، آن را ممكن است تبليغ كنند و با اين فرض، نقش كسانى كه همچون حسين بن
على(ع) با اين يزيد زمانه بيعت نكردهاند و آن را ضلالت و گمراهى مىشمرند آن است كه با
استفاده از فرهنگ عاشورا، به مقاومت در برابر آن بپردازند و با پندآموزى و عبرتگيرى از
حوادث كربلا، براى اجراى احكام الهى و احياء سنت رسول خدا(ص) و «اماته» بدعتها، به
جلوگيرى از توسعه كامجويىهاى نهفته در بنيان فكرى سكولاريسم پرداخته و با تهيه عِدّه و
عُدّه و استفاده از فرهنگ جهاد و شهادت، آن را زمينگير كنند، چنانكه امروزه در سرزمين
بيتالمقدّس شاهديم.
در اين ميان از شگفتىهاى سكولاريسم آن است كه با وجود آنكه دنياى سكولار را